Gå til innhold

PODKAST: Slik var det å være PC-gamer på nittitallet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

DOS, Config.sys, Himem.sys og Autoexec.bat var good times!
Etter å ha lekt med pappa sine jobb PC'er 286 og 386 fikk jeg endelig kjøpte min egen PC til konfen rundt 1992 var det vel. 486 SX-25Mhz med hele 4MB RAM og 120MB HD ;-) Husker jeg oppgraderte den til 5MB RAM og betalte latterlige 1000kr for 1MB...haha det var tider det!
Og første spillet jeg kjøpte til den var Police Quest 3 (hos IQ Computer i Bergen) deretter Falcon 3.0 som kom med en skikkelig lefse av en manual :-)

Lenke til kommentar

Husker jeg stadig slet med å kjøre en del av spillene pga mange måtte ha inntil 640K base minne, selv om det var totalt 8MB Ram i maskinen jeg eide. Det ble en jobb å konfigurere hvert eneste spill, samt IRQ og DMA settinger på lydkortet. Det var heller ikke noe som het "Plug and Play" den gang, alt måtte konfigureres. Husker jeg brukte QEMM fra Norton, den frigjorde de 640K som jeg trengte til 90% av spillene. Det var noen få DOS titler som ikke fungerte med de QEMM. Ett annet problem rundt 93-95, var at når man ofte fikk startet spillet så var hardwaren for dårlig. Omtrent hver eneste gang man anskaffet ett nytt spill, måtte man oppgradere den j**** hardwaren. Jeg hadde en 486 DX4 100MHz med 8MB Ram, som jeg anskaffet i 1994. Det gikk ca 6 måneder før jeg slet med alle de nye spillene,da var det Pentium som gjaldt. Jeg er glad PC gaming har kommet seg videre med bla Steam, og at man faktisk kan spille alle spill på en 3 år gammel PC til 10000kr. Man kan godt tenke tilbake på det ol' days, men vi har det mye bedre som gamere i dag.

Endret av Strider Hiryu
Lenke til kommentar

Haha, minner.. gode minner! Det hadde sin sjarm å bruke 30 floppydisker.

 

Min første PC var en Commandore 80/86 om jeg ikke modellen feil. Den hadde en grønn motor og var kjøpt brukt. Litt senere kjøpte jeg en fargemonitor. Den ville ikke starte med en gang, så jeg måtte starte og stoppe maskinen en 10-20 ganger før det var nok spenning til at skjermen skrudde seg på og halleluja-opplevelsen kom når spillene kom i grelle farger.

 

Gud så fantastisk det var med 286...386... 486 var konge...så pentium... nå aner jeg ikke en gang hvilken processor jeg har. Men den gangen var det et hav av forskjell på hver versjon.

 

Jeg bygde selv fra starten, så hovedkort og skjermkort, minnekort, strømforsyning... alt fikk betydning in PC-steinalderen.

 

Og DOS!!! og config.sys og autoexec.bat... man var hardcore!

 

Det var nesten som å være astronaut! Det var skikkelig sci-fi!

Lenke til kommentar

Sett Irq'en på 7, dma'en på 1 i config.sys, så er du klar til å leke med selveste gromkortet, soundblaster AWE32.

 

Husker fortsatt artikkelen jeg leste i hjemmepc, der redaktøren skrev om hvorvidt det var teknisk mulig å lage en 1GHZ prosessor.

 

Jeg har fortsatt en PC med Gravis Ultrasound 16, og Soundblaster 16 samtidig, samt 3DFX Voodoo 2 + S3D Virge kort installert samtidig i min gamle Pentium spille PC. Pentium 133, 64.MB RAM (Selv 32.MB var mye på den tiden.). Tape Streamer, CD Brenner osv.

3.2.GB harddisk ble satt inn i ettertid.

 

Har ett høyt Maxi Tower på denne PC'en med ett fett Soyo hovekort med mange ledige kort plasser. :)

 

Beste Retro PC som er mulig. Alt fungerer strøkent på denne, og høy framerate på tunge retro spill.

Jeg kjøpte alt i deler i 1996/1997 og satte det sammen.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Gammel tråd, håper det går greit...

Tuslet en tur ned "memory lane" med en kollega, tilbake til vår data-ungdom (barndommen var VIC-20, C64).

Min 386-DX16 ble fort treg, og mange timer ble brukt på optimalisering av autoexec.bat og config.sys, med mange forskjellige varianter av disse og stoppeklokke for å teste effekten av diverse tweaking.

 

Noe av det som hjalp meg (i mangel av nerdevenner) var noen små, rimelige hefter jeg kjøpte av en hyggelig fyr på Karl Johan i Oslo.

De kunne hete ting som "Optimalisering av autoexec.bat og config.sys" eller "Få Windows 3.1 til å gå raskere" eller noe slikt.

 

Han stod på gata og solgte (og pratet), han hadde tjukke briller og litt skjegg-ish (litt her og der, tror jeg), men jeg tror nokså sikkert det ikke var Ole Kopreitan.

Noen som vet hvem dette var? Morsom og trivelig fyr!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...