Gå til innhold

Master i utlandet


mattebok

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Holder på med en bachelor i ingeniørfagg, bygg. Ender altså opp som byggingeniør i 2016. Har en liten drøm om å ta master i utlandet, Australia kanskje?

Er det mulig å kombinere en norsk bachelor med utenlandsk master i samme fagfelt?

Ser for meg at det er enklere hvis man studerer økonomi f.eks, mens ingeniør ofte er litt mer nasjonalt?

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Holder på med en bachelor i ingeniørfagg, bygg. Ender altså opp som byggingeniør i 2016. Har en liten drøm om å ta master i utlandet, Australia kanskje?

Er det mulig å kombinere en norsk bachelor med utenlandsk master i samme fagfelt?

Ser for meg at det er enklere hvis man studerer økonomi f.eks, mens ingeniør ofte er litt mer nasjonalt?

 

Takk!

Jeg har inntrykk av at de fleste ingeniørdisipliner er meget internasjonale av seg.

 

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Skal nok gå helt fint. I USA og sikkert flere land er normalt sett en bachelorgrad et fireårig studie, men de steder jeg har sjekket så skal man fint kunne komme inn med en treårig norsk bachelorgrad så lenge studiestedet tilbyr plasser til internasjonale studenter, og du oppfyller de krav som stilles fra skolen. Mener også at du kun får støtte fra Lånekassen dersom skolen er godkjent av dem (finnes en liste over skoler på Lånekassens nettsider. En av tingene du skal undersøke nøye er om du kan få godkjent graden du tar i Norge når du er ferdig. Som ingeniør er ikke dette spesielt farlig siden det ikke kreves noe spesiell autorisasjon for å jobbe som ingeniør, slik som det kreves for eksempelvis leger, sykepleiere etc.. Men dersom det skulle være viktig for deg å få en godkjent grad i Norge, for eksempel dersom du senere skulle ville ta doktorgrad, så må du undersøke dette i forkant. Masterstudiene i utlandet gir ofte ikke nok studiepoeng/credits for å få det godkjent i Norge.

 

Når jeg undersøkte dette for et års tid siden så mener jeg å huske at jeg leste mye på NOKUT sine nettsider i tillegg til nettsidene til forskjellige skoler i USA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...