Gå til innhold

Det Godes Problem


Anbefalte innlegg

 

 

fri vilje er jo et pluss, men hvis mennesket har fri vilje så har vel gud det også ? og når det gjelder det gode og onde, er ikke det et valg når det gjelder fri vilje...? så når man har fri vilje er man da god eller ond?

Gud har fri vilje, ja. Og fri vilje gjør at du kan velge mellom godt og ondt, det har du rett i. Men om du er god eller ond, det kommer jo an på om du velger godt eller ondt, ikke sant? Den kristne/jødiske Gud velger alltid godt, det er selve definisjonen på denne Gud. Det forutsetter også at Gud er allvitende, ellers kunne han ikke vite de fulle konsekvensene av sine valg.

 

Men kommentaren din fikk meg til å se enda tydeligere hvorfor fri vilje er en forutsetning for det gode. En handling kan ikke være gjort av kjærlighet uten at den er et resultat av et fritt valg. En verden uten fri vilje er dermed en verden uten kjærlighet. For at kjærlighet skal finne sted, så er muligheten til å velge det onde nødvendig. Gud har skapt muligheten for å velge ondt, men det onde skapes av den som velger det onde.

 

Den er grei. Men dette forsvaret er vel så bra for en ond gud som en god gud. Bare se her:

 

Ond-Gud valgte å gi mennesket fri vilje for å kunne velge mellom gode og dårlige handlinger. Hun kunne ha tvunget oss til å bare gjøre dårlige handlinger, men med en grad av frivillighet så blir handlingene mye ondere.

 

I tillegg så ga Ond-Gud oss en fri vilje som er påvirket av andre faktorer, uten at vi er klar over det - så ikke nok med at Hun ga oss fri vilje, men hun sørget for at den ikke var 'ren', men en kompromittert fri vilje! En korrupt fri vilje. Usjameg!

 

Med på den? Eller mener du at det er en forskjell?

I forlengelsen til min kommentar over, så kan vi altså snu på det og si at det gode er nødvendig for at det onde skal finne sted. Muligheten for å velge en handling av kjærlighet, er en forutsetning for at en handling kan velges av hat. Ja, det tror jeg er riktig. Hvordan kan vi da vite at Gud er god? Blir du overbevist om Gud går i døden for at du skal få leve? Det var det han gjorde gjennom Jesus.

 

Hvis fri-vilje er en forutsetning, er det en forutsetning å ha fri vilje ?

 

Har du hørt denne setningen: "Jo eldre man blir jo mer blir man overbevist over at man tok feil."

 

Jeg sliter med å skjønne hva du spør om her. Hvis fri vilje er en forutsetning, da er det en forutsetning, ja. Jeg antar at jeg ikke har skjønt deg her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...