Gå til innhold

2 sekunder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dagens bilde:

Dramatikken, og den skrekkblandede fryden som naturlig følger med et tordenvær er nok noe av grunnen til at bilder av lynnedslag er appelerende, og har en nesten gitt ?wow?-effekt fra utgangspunktet av. Men det er ikke bare å peke kameraet blindt mot et tordenvær og tro det skal bli bra. Her har Caladanian rammet lynet inn mellom den flotte uværsskyen og ørkenlandskapet under. Lynet i seg selv blir et øyeblikkelig blikkfang som det lyseste punktet i bildet, og balanseres fint mot sollyset bak til høyre. Lynets sterkere kontraster, men også at det er plassert nærmere midten av bildet, gjør at de to lyspunktene ikke krangler om oppmerksomheten i bildet.

 

Forbedringsforslag: Med enda lengre lukkertid hadde du fått opplyst landskapet i forgrunnen mer, men avhengig av hvor raskt skyene beveget seg kunne dette gått utover strukturen i disse. Beskjæringsmessig ville vi beskjært med forholdet 2:1, og plassert lynnedslaget litt høyere enn midten av vertikalaksen. Da får du ca. 2/3 forgrunn og ca. 1/3 himmel. En gammel oppskrift, men den fungerer ;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dagens bilde:

...og balanseres fint mot sollyset bak til høyre. ...

 

 

Takk for hyggelig omtale, kommentar og forbedringsforslag. En anmerkning: bildet ble tatt i absolutt mørket 1-2 time etter solnedgangen, så det er nok ikke sollyset som er synlig bak til høyre, men et lynnedslag til. Om fargeeffekten er grunnet filtrering/refleksjoner av skyene og landskapet eller at selve lynet hadde en annen farge (jeg har lest om "red sprites / Rote Kobolde" som finnes i høyere atmosferer over tordenværfronter og ble fotografert fra ISS i 2012 bl.a.) kan jeg ikke svare på, jeg tipper på filter/refleksjonseffekt her siden landskapet hadde en lignende brunfarge som lyset til høyre. :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...