rolfmm Skrevet 18. november 2014 Skrevet 18. november 2014 Flott - og konsentrert dramatisk. Jeg ville selv beskjært det krafig oppe og nede til ca 1:2,5 1
Caladanian Skrevet 18. november 2014 Forfatter Skrevet 18. november 2014 Flott - og konsentrert dramatisk. Jeg ville selv beskjært det krafig oppe og nede til ca 1:2,5 Jeg har prøvd å kutte det til panoramaformat, men da savnet jeg kontrasten mellom sonen der det er "action" og de rolige overflatene (mørkeblå/sort).
Caladanian Skrevet 18. november 2014 Forfatter Skrevet 18. november 2014 Flott - og konsentrert dramatisk. Jeg ville selv beskjært det krafig oppe og nede til ca 1:2,5 Prøvde nå en versjon i 16:9 med fokus på skyen. Det funker også.
eriknor Skrevet 18. november 2014 Skrevet 18. november 2014 Spennende med lyn, men jeg ville også ha beskjært krafttig. Når jeg ser bildet i full størrelse får jeg frem mye mer dramatikk ( har skjerm på 2560 x 1440 px). 1
Kristoffer Møllevik Skrevet 19. november 2014 Skrevet 19. november 2014 Dagens bilde: Dramatikken, og den skrekkblandede fryden som naturlig følger med et tordenvær er nok noe av grunnen til at bilder av lynnedslag er appelerende, og har en nesten gitt ?wow?-effekt fra utgangspunktet av. Men det er ikke bare å peke kameraet blindt mot et tordenvær og tro det skal bli bra. Her har Caladanian rammet lynet inn mellom den flotte uværsskyen og ørkenlandskapet under. Lynet i seg selv blir et øyeblikkelig blikkfang som det lyseste punktet i bildet, og balanseres fint mot sollyset bak til høyre. Lynets sterkere kontraster, men også at det er plassert nærmere midten av bildet, gjør at de to lyspunktene ikke krangler om oppmerksomheten i bildet. Forbedringsforslag: Med enda lengre lukkertid hadde du fått opplyst landskapet i forgrunnen mer, men avhengig av hvor raskt skyene beveget seg kunne dette gått utover strukturen i disse. Beskjæringsmessig ville vi beskjært med forholdet 2:1, og plassert lynnedslaget litt høyere enn midten av vertikalaksen. Da får du ca. 2/3 forgrunn og ca. 1/3 himmel. En gammel oppskrift, men den fungerer ;-) 2
Gjest member-296438 Skrevet 19. november 2014 Skrevet 19. november 2014 Gratulerer med dagens:-) Må bare henge meg på de andre, flott bilde, tatt i riktig øyeblikk.
Caladanian Skrevet 22. november 2014 Forfatter Skrevet 22. november 2014 Dagens bilde: ...og balanseres fint mot sollyset bak til høyre. ... Takk for hyggelig omtale, kommentar og forbedringsforslag. En anmerkning: bildet ble tatt i absolutt mørket 1-2 time etter solnedgangen, så det er nok ikke sollyset som er synlig bak til høyre, men et lynnedslag til. Om fargeeffekten er grunnet filtrering/refleksjoner av skyene og landskapet eller at selve lynet hadde en annen farge (jeg har lest om "red sprites / Rote Kobolde" som finnes i høyere atmosferer over tordenværfronter og ble fotografert fra ISS i 2012 bl.a.) kan jeg ikke svare på, jeg tipper på filter/refleksjonseffekt her siden landskapet hadde en lignende brunfarge som lyset til høyre.
Anbefalte innlegg