Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Nå som det går mot å sette inn sykkelen sin for vinteren er det jo alltid noe som må gjøres med den :)

Et prosjekt jeg har lyst til å gjøre i vinter er å få begge lyskasterne til å lyse samtidig.

 

Sånn jeg da har forstått det må jeg gå over til H4-pære, da det er nær og fjernlys i en pære.

Men hvordan fungerer en H4-pære? Er det en liten forskjell på spenningen som nær og fjern får, eller skifter motstanden i pæra seg? Og det er bare til å koble men samme spenning som jeg har der nå?

 

Sykkel er forestten en Yamaha YZF R-125

 

Hilsen en som er ny på forumet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
k-orm, den 16 Nov 2014 - 19:40, sa:

Det er to glødetråder i en H4-Pære. Sokkelen har 3 pinner. Felles jord, og en pinne hver for de to glødetrådene.

0_472.jpg

Det har jeg forstått, men den ene "pinnen" er jord, den andre nærlys og til slutt fjernlys...

Men må det ikke være sånn at den for tilført forskjellig spenning eller det ligger det er forskjellig motstand imellom nær/fjern og jord "pinnen"?

Lenke til kommentar

Ingen annen motstand en glødetrådene.

Fjernlys er på 60W og nærlys 55W (På E-merkede pærer).

Samme spenning på begge glødetrådene (12V).

 

Hvis du ser på bilde jeg jeg postet tidligere ser du en reflektor på nærlysglødetråden. Denne sammen med reflektoren i lykten gir et spredt lysbilde. Den andre glødetråden er lenger inn i reflektoren og gir et mer fokusert lysbilde.

Lenke til kommentar

Ingen annen motstand en glødetrådene.

Fjernlys er på 60W og nærlys 55W (På E-merkede pærer).

Samme spenning på begge glødetrådene (12V).

 

Hvis du ser på bilde jeg jeg postet tidligere ser du en reflektor på nærlysglødetråden. Denne sammen med reflektoren i lykten gir et spredt lysbilde. Den andre glødetråden er lenger inn i reflektoren og gir et mer fokusert lysbilde.

Okei, da forstår jeg det :) Takk for hjelpen

Lenke til kommentar
k-orm, den 16 Nov 2014 - 20:34, sa:

Jeg kjenner ikke Yamaha YZF R-125, men etter å google "yamaha yzf r125 headlight bulb" ser det ut som sykkelen bruker H7.

 

Jeg kom også over en som har modifisert hovedlykten(e) på sin sykkel:

http://lbiker.proboards.com/thread/138/mod-dual-headlight-yamaha-r125

 

Forklaringen for H4 er generell, da den brukes på et stort antall kjøretøy.

Denne "mod'en" har jeg allerede gjort :) Men den fungerer bare nær man har på fjernlys. Grunnen til at jeg vil gå over til H4 er at jeg da kan få det til å fungere i nærlysene også.

 

Tegnet et koblingsskjema over hvordan jeg kan gjøre dette, men får ikke lastet det opp, noen som vet hvordan jeg gjør det?

Lenke til kommentar

 

Denne "mod'en" har jeg allerede gjort :)

Trodde ikke du hadde gjord noe enda, og skulle begynne nå :)

 

Noe har jeg selvfølgelig gjort :) Men skal jeg bygge om til h4, må jeg fjerne den "mod'en", eller ryker jo pæra, slik som "avo" sa.

Vet vell ikke hvordan jeg for lastet opp et bilde her? I det innlegget jeg skriver?

Lenke til kommentar

Vet vell ikke hvordan jeg for lastet opp et bilde her? I det innlegget jeg skriver?

 

Gå nederst i tråden til boksen som heter 'Svar'. Trykk knappen 'Bruk full editor'.

Under feltet du skriver i er det en knapp for å "legge ved filer", 'browse...'

Finn bildet du vil laste opp og trykk 'Legg ved denne filen'.

 

Du kan prøve ut forsjellige funksjoner og lære deg i Testposter underforum.

Lenke til kommentar
k-orm, den 16 Nov 2014 - 21:01, sa:

 

Freed72, den 16 Nov 2014 - 20:52, sa:

Vet vell ikke hvordan jeg for lastet opp et bilde her? I det innlegget jeg skriver?

 

Gå nederst i tråden til boksen som heter 'Svar'. Trykk knappen 'Bruk full editor'.

Under feltet du skriver i er det en knapp for å "legge ved filer", 'browse...'

Finn bildet du vil laste opp og trykk 'Legg ved denne filen'.

 

Du kan prøve ut forsjellige funksjoner og lære deg i Testposter underforum.

 

hahah, så enkelt ja! Takk for hjelpen :) Laster opp koblingsskjema så for du se om du er enig, hvis du har tid :)

Lenke til kommentar

Her ser dere koblingsskjemaet

(dårlig tegnet, menmen)

 

Det blir da at jeg må legge opp den blå og grønne "ledningen"

 

Ellers fungerer den brytereren slik at når man trykker inn fjern går nær av..

Så da har jeg lodded inn en ledning mellom nær og koblingspunktet, så nær alltid ligger inne.

Men skal jeg da gå over til H4-sokkel må det fjernes

post-355372-0-54462400-1416168395_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...