Gå til innhold

Fører religiøsitet til gode handlinger?


Anbefalte innlegg

Norge og resten av Skandinavia er alltid et interessant tilfelle. Vi har relativt lav religiøsitet og tro på helvete, og lav kriminalitet. Kan grunnen til at vi scorer lavt på kriminalitet være at vi sammenlignes oss med land hvor religiøsiteten er mer utbredt, men hvor det ikke er et stort fokus på helvete? Jeg kjenner ikke til nok informasjon om dette, men det er en artig tanke.

 

 

Først vil jeg bare berømme deg med å ta opp et veldig interessant tema! Har dessverre ikke tid til å lese gjennom PDF-filen, men skal absolutt ta meg tid til det så snart sjansen byr seg. Derfor vil jeg bare be om et lite forbehold med tanke på innlegget mitt, siden det er mulig jeg driter meg rett på leggen.

 

Det jeg umiddelbart stiller meg kritisk til, er din ressonering at vi har en tro på helvete. Ja, dette stemmer kanskje om vi følger dogmene, læresetninger, fortellingene og hva som går innenfor den kristnelære. Likevel for en utenforstående, så stiller jeg meg litt kritisk til at troen på et helvete er så sentralt/utbredt hos enten troende eller ikke-troende. Hvis jeg skal generalisere (noe jeg gjør kraftig nå), så er kanskje den menigkristne ikke så opptatt av helvete-aspektet, men heller mer på Gud som en frelser. Hvis det er tilfellet at helvete ikke lenger er en sentral del av troen for mange, vil en tro på helvete i det hele tatt være forklarende på den lave kriminaliteten i Norge, eller er det andre faktorer som spiller? Kanskje litt utopisk av meg å tenke, men hva om nestekjærlighet var en bedre forklaring. Norge har vært veldig sentret rundt misjon og er det fortsatt, noe vi ser når det er tv-aksjoner. Noe som absolutt ligger innenfor rammene av et kristne verdirammer, og som kanskje de fleste i dag relaterer seg til, enten de er troende eller ikke.

 

Det er lenge siden Halleby holdt sin helvetes-tale: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/523107/

En tro som muligens mange tar avstand fra i dagens Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Norge og resten av Skandinavia er alltid et interessant tilfelle. Vi har relativt lav religiøsitet og tro på helvete, og lav kriminalitet. Kan grunnen til at vi scorer lavt på kriminalitet være at vi sammenlignes oss med land hvor religiøsiteten er mer utbredt, men hvor det ikke er et stort fokus på helvete? Jeg kjenner ikke til nok informasjon om dette, men det er en artig tanke.

Først vil jeg bare berømme deg med å ta opp et veldig interessant tema! Har dessverre ikke tid til å lese gjennom PDF-filen, men skal absolutt ta meg tid til det så snart sjansen byr seg. Derfor vil jeg bare be om et lite forbehold med tanke på innlegget mitt, siden det er mulig jeg driter meg rett på leggen.

 

Det jeg umiddelbart stiller meg kritisk til, er din ressonering at vi har en tro på helvete. Ja, dette stemmer kanskje om vi følger dogmene, læresetninger, fortellingene og hva som går innenfor den kristnelære. Likevel for en utenforstående, så stiller jeg meg litt kritisk til at troen på et helvete er så sentralt/utbredt hos enten troende eller ikke-troende. Hvis jeg skal generalisere (noe jeg gjør kraftig nå), så er kanskje den menigkristne ikke så opptatt av helvete-aspektet, men heller mer på Gud som en frelser. Hvis det er tilfellet at helvete ikke lenger er en sentral del av troen for mange, vil en tro på helvete i det hele tatt være forklarende på den lave kriminaliteten i Norge, eller er det andre faktorer som spiller? Kanskje litt utopisk av meg å tenke, men hva om nestekjærlighet var en bedre forklaring. Norge har vært veldig sentret rundt misjon og er det fortsatt, noe vi ser når det er tv-aksjoner. Noe som absolutt ligger innenfor rammene av et kristne verdirammer, og som kanskje de fleste i dag relaterer seg til, enten de er troende eller ikke.

 

Det er lenge siden Halleby holdt sin helvetes-tale: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/523107/

En tro som muligens mange tar avstand fra i dagens Norge.

 

Greit å ta forbehold. Jeg tar et selv nå, da jeg er litt småbrisen. Min alkoholtoleranse er fullstendig ikke-eksisterende for tiden.

 

Jeg mente at troen på helvete er lav her i Norge. Jeg ser nå at formuleringen min kan ha implisert at vi har en stor tro på helvete, noe jeg ikke tror er tilfellet (men mangler empirisk bekreftelse på dette). Jeg er enig med deg i at den jevne kristne (eller "kristne") nordmann neppe reflekterer veldig over helvete, eller anser det som relevant. Religiøsitet er også relativt lite utbredt i Norge (dog høyere enn i Sverige og Danmark, tror jeg).

 

Det poenget jeg syns var mest fascinerende i artikkelen var at

  • Utbredt tro på helvete (straff for handlinger) henger sammen med lavere kriminalitet.
  • Utbredt tro på en tilgivende og kjærlig gud henger sammen med høyere kriminalitet.
Det underholdende her blir da at kristne som påstår at den kristne troen er bra for samfunnet har rett... men de har rett fordi det kommer som en følge av frykt for straff. Noe de samme kristne neppe ønsker å medgå.

 

Min personlige spekulasjon er at, delvis grunnet lav religiøsitet, så er det andre faktorer som er mer avgjørende for Norges nivå av kriminalitet enn religiøs overbevisning. Som f.eks. BNP, utdanningsnivået og velferdsstaten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...