Gå til innhold

Dataingeniør ved HIOA / HBV


Kyca

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg lurer på om noen går / har gått nylig dataingeniør ved HIOA (Oslo) eller HBV (Kongsberg).

 

Jeg lurer på hvordan de legger opp studiet og hvilket nivå foreleserne er på. Hadde vert fint med litt info, siden jeg kommer til å starte utdanningen høsten 2015.

 

Er det bra miljø? Jeg kommer også til å pendle fra Drammen, så noen pendler tips hadde vert greit! Mtp pris og tid. Dersom jeg begynner ved HIOA så er vell hurtigtog best, men vet ikke pris for dette per mnd / halvår? Og omvendt til Kongsberg...

 

Mvh

En nysgjerrig, kommende ingeniør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Best er subjektivt, det er veldig bra miljø i oslo på fakultet på lærerutdanning med et omfattende fadderopplegg (nesten for mye av det gode). Det er nok bra på ingeniør også.

 

Ang. pendling, så merk deg at ruter og nsb stiller spesielle krav til alder og inntekt ved siden av studier. Ikke over 30 år, ikke inntekt osv, for å få rabatt. Det gjelder kanskje ikke deg, men en liten obs.

Endret av JaBBe
Lenke til kommentar

Best er subjektivt, det er veldig bra miljø i oslo på fakultet på lærerutdanning med et omfattende fadderopplegg (nesten for mye av det gode). Det er nok bra på ingeniør også.

 

Ang. pendling, så merk deg at ruter og nsb stiller spesielle krav til alder og inntekt ved siden av studier. Ikke over 30 år, ikke inntekt osv, for å få rabatt. Det gjelder kanskje ikke deg, men en liten obs.

Takk, jeg tenker mest på Oslo. Så om jeg har deltidsjobb ved siden av studiet så får jeg ikke rabatt fra NSB, ruter osv? Eller er det opptil en viss sum? Skal dekke bo utgifter, mat og andre goder..

Lenke til kommentar

Best er subjektivt, det er veldig bra miljø i oslo på fakultet på lærerutdanning med et omfattende fadderopplegg (nesten for mye av det gode). Det er nok bra på ingeniør også.

 

Ang. pendling, så merk deg at ruter og nsb stiller spesielle krav til alder og inntekt ved siden av studier. Ikke over 30 år, ikke inntekt osv, for å få rabatt. Det gjelder kanskje ikke deg, men en liten obs.

Her har du nok misforstått. Ruter eller nsb kan på ingen måte kreve at du ikke har inntekt ved siden av lånekassen. Hvordan skal bilettkontrollørene sjekke det? Slå opp i altinn under kontrollen på bussen?

 

Her er de faktiske kravene: https://ruter.no/billetter/rabatter/studentbillett/

 

Edit: "i forbindelse med skolegangen kan du ikke motta lønn eller annen godtgjørelse."

Dvs, hvis du får lønn for å være PÅ skolen.

 

Uansett kan de ikke sjekke dette..

Endret av sjurtf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg begynte syntes jeg miljøet var konge, HiOA har en veldig inkluderende fadderperiode der jeg ble kjent med mange nye mennesker. Det er to uker med bli-kjent-opplegg etter skoletid, med mye alkohol og festing i bildet. Er vel derfor jeg ble kjent med så mange... Men det er ikke noe drikkepress eller møteplikt

 

Undervisningen første året er så som så, lite engasjerende lærere i mine øyne, spesielt i programmering (som jo er hovedfaget). Men det er bare å jobbe mye selv (og sjekk ut Stanfords programming methodology på youtube) så er det ikke noe problem. Jeg slutta å følge med i timene rimelig tidlig og gjorde heller ting selv.

 

Man har tre fag per semester de første årene, stort sett java + matte og et annet programmeringsrelatert.

 

Hvis du er interessert kan du se undervisningsplanen til programmering for første året

 

Ellers kan du spørre om du lurer på noe spesielt :)

Lenke til kommentar

Når jeg begynte syntes jeg miljøet var konge, HiOA har en veldig inkluderende fadderperiode der jeg ble kjent med mange nye mennesker. Det er to uker med bli-kjent-opplegg etter skoletid, med mye alkohol og festing i bildet. Er vel derfor jeg ble kjent med så mange... Men det er ikke noe drikkepress eller møteplikt

 

Undervisningen første året er så som så, lite engasjerende lærere i mine øyne, spesielt i programmering (som jo er hovedfaget). Men det er bare å jobbe mye selv (og sjekk ut Stanfords programming methodology på youtube) så er det ikke noe problem. Jeg slutta å følge med i timene rimelig tidlig og gjorde heller ting selv.

 

Man har tre fag per semester de første årene, stort sett java + matte og et annet programmeringsrelatert.

 

Hvis du er interessert kan du se undervisningsplanen til programmering for første året

 

Ellers kan du spørre om du lurer på noe spesielt :)

Nydelig, tusen takk! :)

 

Lærerne første året er lite engasjerte? Er det da vanskelig å henge med i f.eks matematikken da?

 

Har hatt litt programmering før med HTML. Og jeg er ikke noe god i programmering vil jeg i generelt. Ellers har jeg jobbet noen år på IT-avdeling i bank der vi drifter og utvikler nye greier.

 

Anbefaler du at jeg burde forberede meg i forkant til noe? F.eks sitte litt med programmering i java før jeg starter? Er det store forelesninger, eller er dere mer en "klasse"?

Lenke til kommentar

 

Når jeg begynte syntes jeg miljøet var konge, HiOA har en veldig inkluderende fadderperiode der jeg ble kjent med mange nye mennesker. Det er to uker med bli-kjent-opplegg etter skoletid, med mye alkohol og festing i bildet. Er vel derfor jeg ble kjent med så mange... Men det er ikke noe drikkepress eller møteplikt

 

Undervisningen første året er så som så, lite engasjerende lærere i mine øyne, spesielt i programmering (som jo er hovedfaget). Men det er bare å jobbe mye selv (og sjekk ut Stanfords programming methodology på youtube) så er det ikke noe problem. Jeg slutta å følge med i timene rimelig tidlig og gjorde heller ting selv.

 

Man har tre fag per semester de første årene, stort sett java + matte og et annet programmeringsrelatert.

 

Hvis du er interessert kan du se undervisningsplanen til programmering for første året

 

Ellers kan du spørre om du lurer på noe spesielt :)

Nydelig, tusen takk! :)

 

Lærerne første året er lite engasjerte? Er det da vanskelig å henge med i f.eks matematikken da?

 

Har hatt litt programmering før med HTML. Og jeg er ikke noe god i programmering vil jeg i generelt. Ellers har jeg jobbet noen år på IT-avdeling i bank der vi drifter og utvikler nye greier.

 

Anbefaler du at jeg burde forberede meg i forkant til noe? F.eks sitte litt med programmering i java før jeg starter? Er det store forelesninger, eller er dere mer en "klasse"?

 

 

Vil ikke si at lærerne er lite engasjerte, men det er den gammeldagse læremetoden der lærerne snakker og elevene ser på, lite rom for spørsmål og svar. Matten er hakket bedre, dog.

 

Man har webprosjekt første halvår, der du lærer html, css og noe javascript. Ingen eksamen i dette faget, bare stort gruppearbeid slutten av semesteret. Dette faget er en vits i forhold til de to andre, med obligatoriske oppgaver med frist på 4-6 uker og rimelig lave krav. 2/3 lærere er flinke i dette faget.

 

Jeg vil anbefale deg å lære deg ihvertfall HTML og CSS, siden det er såpass enkelt, og du kan bruke tiden din på de vanskeligere fagene. Hadde jeg skulle begynt på dataingeniør til neste år hadde jeg også starta med java, siden for min del begynte det rimelig hardt. Men kurset er jo beregnet på at folk har 0 erfaring, så det er nok ikke noe problem.

 

For noen er det vanskelig å følge med, for andre ikke. Det er store forelesninger, typ 200 stykker i noen timer, og det er mye annet som foregår på skjermene som gjør det vanskeligere å følge med. Sitt på første rad! hehe

Lenke til kommentar

+1 for HiOA! Miljøet var fantastisk den perioden jeg gikk. Har et par kompiser som begynte der i år, de skryter veldig av miljøet.

 

Forelesninger og lærere er litt forskjellig, kommer an på hvilket fag du har. Jeg hadde greie forelesere, men skal ikke skryte. Er noen som kan gjøre faget veldig demotiverende, lite engasjerte som Audun0505 har nevnt.

 

I Programmeringsfaget, og Diskret Matematikk (to av de første fagene det første semesteret) har hatt samme foreleser i mange år nå (lurer på om de har undervist i 6-7 år?). Bruker samme forelesningsteknikk antar jeg, veldig gammeldags. Har en god kompis som går 1. året nå ved HiOA, ingen forskjell i undervisningen i Programmering og Diskret Matematikk, men foreleseren i web-prosjekt er helg konge, ifølge han.

 

Men ja, hvis du er motivert, og havner i en grei studiegruppe med motiverte elever, skal det ikke være noen problemer i å få toppkarakterer i fagene der.

 

Resten av tipsene er veldig lik det Audun0505. Bortsett fra at jeg aldri satt på første rad! Liker å sitte bak, hehe :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...