Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

BDSM - Fetish eller legning?


Synny92

Anbefalte innlegg

Hva er din mening?

 

 

Seksuell fetisjisme er seksualitet der konkrete gjenstander, handlinger eller ideer blir tillagt seksuell tiltrekningskraft. Slike seksualiserte objekter og personlige, seksuelle særinteresser kalles seksuelle fetisjer. Hos et fåtall personer er fetisjen eller fetisjene helt nødvendige for at de skal føle lyst, tenne seksuelt eller oppnå seksuell tilfredsstillelse, mens andre anser fetisjen som en foretrukket metode for å føle størst mulig seksuell nytelse.

 

Eller:

 

Seksuell orientering, også kalt seksuell legning eller bare orientering eller legning, er en persons seksuelle og romantiske preferanse, for eksempel heterofili, homofili og bifili.

Vanligvis vil man identifisere personer som primært heterofile eller homofile, eventuelt også bifile eller aseksuelle. Å definere en persons orientering kan være komplisert. For eksempel kan en føle tiltrekning til ett kjønn, men av grunner som frykt eller skam likevel ikke leve dem ut. Det er også et spørsmål om en hovedsakelig føler seg tiltrukket av ett kjønn, men også ha seksuelle forbindelser med det andre kjønnet. Det er et spørsmål både om adferd, følelser, livsstil og selvidentifisering.

Senere forskning tyder på at det er glidende overganger mellom ytterpunktene på orienteringsskalaen (heterofili og homofili), snarere enn at de står som fastlåste motpoler.[1] Bifili kan sies å beskrive hele spekteret mellom disse ytterpunktene.

Min mening er at BDSM faktisk blir stående litt mellom de to. Jeg er selv SM`er og har vært åpen om dette mesteparten av livet mitt. For meg er ikke SM`en et valg jeg tok, det er ikke en vei jeg kan hoppe av når jeg måtte ønske det. Det er ikke en bryter jeg kan skru av og på som jeg vil. BDSM er en del av meg, ikke bare en del av min seksualitet men en del av meg. For meg er det ikke mulig å leve et liv uten SM, eller å være i et forhold uten SM.

Så får meg, blir det en legning. Får det er like vanskelig for meg å leve et liv uten, som det er for homofile og skulle leve med det motsatte kjønn.

Men jeg vet også at for alle er det ikke slik som jeg beskriver. For mange er BDSM en ren sengelek. Det er et spennende avbrekk. En ting, eller handling man får seksuell nytelse av, men som ikke er en nødvendighet for å skulle føle seg hel.

 

Så hva er BDSM?

post-366067-0-04480400-1414593070_thumb.jpg

Endret av Synny92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spør du meg er det enkelt og greit et defineringsspørsmål. Det er hva det er, det å kalle det for ditt eller datt handler bare om å få et omtale det med rette assosiasjoner relatert til uttrykkene som brukes. Så jeg mener ikke at dette spørsmålet er så viktig, man vet hva det er uansett. Det er slik for noen av en grunn, og et uttrykk sier uansett lite om individuelle situasjoner og personlige sider av saken. Det forblir et generaliserende og generelt uttrykk, som med alt. Da er det ikke så viktig om det er ditt eller datt.

 

Ville dog kalt det fetisj. Legning omfatter for meg et litt videre tema (kjønn), mens fetisj går nærmere inn i seksualiteten med ulike "variasjoner".

 

 

Og med det så har jeg sagt mitt om den saken. ;)

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Min personlige oppfatning er at jeg helt klart ser det som en fetisj. Men dette er definisjoner som kan variere mellom personer.

 

Det oppleves kanskje mer som en legning om en person ikke er tiltrukket av sex overhodet om det ikke er et innslag av SM?

 

Det er din siste setning som fikk meg til å lure på dette her. Fordi, for meg er det slik. Altså, det er klart.. hvis jeg lot en kar pirre meg, så ville kroppen min reagert på den måten kroppen er skapt for.

Men der stopper det. Jeg blir ikke opphisset blir ikke tent på samme måten uten SM.

 

 

 

Kan hende mange syns dette er et unødvendig tema, men det for så være. Det er viktig for meg.

Lenke til kommentar

Det er vel det en fetisj er; noe som tar opphisselsen lengre enn "normale" greier. Vil langt fra si det er legning. Om det er at dama har høye hæler på, eller at du ikke får samme følelsen når du ikke får slikke på en albu, eller tygge på badeballer, eller bli banket, eller se på et bilde av bestemor eller hva det enn er.

Endret av Slai
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...