Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Unnvikende personlighetsforstyrrelse


Smarten

Anbefalte innlegg

 

Er det noen som har unnvikende personlighetsforstyrrelse som vil snakke?

 

Jeg har det (UP),

 

Jeg har det. Er akkurat blitt 22.

 

jeg har dette :)

 

 

Hvilke tanker gjør du (dere) deg om årsaken til at du har denne lidelsen?

Jeg har sett at visse undersøkelser viser at det kan ha sammenheng med gener, at noen er mer utsatt for å få det.

 

I mitt tilfelle er jeg overbevist om at dette har mye sammenheng med arv. Det ligger mye psykiske sykdommer på min mors side av familien med blant annet alvorlige personloghetsforstyrrelser, depresjoner(med selvmord) og rusavhengighet. Ser også mange likheter mellom meg og moren min, som generelt sliter mye med angst. Hun takler dessverre angsten ved hjelp av rusmidler da.

 

Så tror jeg at diagnosen ble forsterket av dårlig oppvekstmiljø med en far som har Asperger og en mor med rusavhengighet. Var ikke noe særlig trygghet i hjemmet for å si det sånn, og jeg hadde aldri mulighet til å bli trygg og sikker på meg selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Edderkopp:

 

Ja, det har sikkert mye med arv å gjøre også.

Hadde en "rar" far sjøl. (vet ikke om han var syk eller født sånn)

Ingen trygg atmosfære i heimen her heller. Disharmonisk er vel ordet.

 

Er glad jeg ikke fikk barn egentlig. Litt av et ansvar..

 

Håper du får god hjelp Edderkopp. At du kan bli tryggere. Syns det har hjulpet å bli eldre, for min egen del. :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Trådstarter bør prøve å gjøre noe med dette så tidlig som mulig. Jeg har jobbet i 20 år og gruet meg til hver eneste dag. Det har gått ut over psyken for å si det sånn.

 

Nå har jeg vært såpass flink til å late som at jeg har funnet meg både kone og fått flere barn som jeg har det veldig bra med. Men jeg kjenner det på psyken at jeg burde ha fått hjelp/søkt hjelp for maaaange år siden.

 

Ikke vent for lenge med å be om hjelp.

Lenke til kommentar

Ja, har veldig lyst til å skaffe hjelp. Men sliter veldig veldig mye med trust issues og alt det der.

uansett har veldig lyst, og har hvertall prøvd. Har vel egentlig gitt opp og begynt å vende meg til tanken om å være alene fremover gitt.

Endret av Smarten
Lenke til kommentar

Ja, har veldig lyst til å skaffe hjelp. Men sliter veldig veldig mye med trust issues og alt det der.

uansett har veldig lyst, og har hvertall prøvd. Har vel egentlig gitt opp og begynt å vende meg til tanken om å være alene fremover gitt.

 

 

Jeg hadde det veldig likt da jeg begynte hos psykolog, hadde vanskelig for å åpne meg. Og følte hele situasjonen var veldig uvant og klein.

 

Ikke gi opp, da kan problemene bare bli verre. Som andre sier, begynn med behandling tidlig, så kanskje du lærer en ting eller to som virkelig kan hjelpe deg til å få et lettere liv.

 

Ingen fortjener å måtte være alene resten av livet, og den tanken bør du ikke prøve å venne deg til synes jeg. Prøv heller å tenke at ting kan bli bedre.

 

 

 

Jeg for min del har faktisk startet med medisiner for 3 dager siden, og skal starte hos psykolog igjen også. Så jeg er veldig spent på om det kan bli en god kombinasjon.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ganske sikker på at jeg har dette også, kjenner meg igjen i mye av det som er sagt her. Har heldigvis en jobb, og klarer meg sånn sett greit.

Men, dame har jeg ingen store planer om å få, stoler generellt sett ikke på noen, aldri åpnet meg for noen, selv ikke psykolog.

 

Har i tillegg ingen interesse for hobbyer, noe som resuterer i veldig mye dødtid og(ikke for å skryte) veldig god økonomi. Pengene går stort sett bare til mat og bolig så det som er igjen forblir ubrukt.

 

 



Anonymous poster hash: 35de6...cbb
Lenke til kommentar

 

Ganske sikker på at jeg har dette også, kjenner meg igjen i mye av det som er sagt her. Har heldigvis en jobb, og klarer meg sånn sett greit.

Men, dame har jeg ingen store planer om å få, stoler generellt sett ikke på noen, aldri åpnet meg for noen, selv ikke psykolog.

 

Har i tillegg ingen interesse for hobbyer, noe som resuterer i veldig mye dødtid og(ikke for å skryte) veldig god økonomi. Pengene går stort sett bare til mat og bolig så det som er igjen forblir ubrukt.

 

 

 

Anonymous poster hash: 35de6...cbb

 

var som å høre meg selv, hvis du ser bort ifra økonomien :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...