Gå til innhold

Vannkjøling til Peltier


Anbefalte innlegg

Ok får ta Black ice extreme 2 da..

 

Da ser oppsettet mitt slik ut:

 

Er dette bra? og ikke minst passer slangene?!

 

Danger Den Maze 4-1 PIV 478 Pris: NOK 695.00

 

25*Tygon R-3603 slange. Pris: NOK 11.00 per 10cm = 275.00

 

AC vannblokk, chipset (P4), "twinplex" Pris: NOK 395.00

 

Hydor Seltz L20 II Pris: NOK 195.00

 

2 stk Titan vifte, 134m³/time, 32 dB(A) Pris: NOK 95.00( har en fra før)

 

Arctic Silver 5 Thermal Compound Pris: NOK 79.00

 

HW-Labs Black Ice Extreme 2 Pris: NOK 795.00

 

10*Slangeklemmer i plast for silikon 3/8" Pris: NOK 15.00*10=150kr

 

prisen for hele greia er 2397kr + frakt.. Ser dette bra ut?

Du kjøper tygon slanger til 275kr

Og pumpe til 195kr, det er litt feil prioritering synes jeg !

Tygon slanger har du så si ikke bruk for !

Kjøp vanlig plast slanger, det er ikke noe å være redd for det med sprøhet osv.

Det kommer kun etter mange år !

Legg heller pengene i en kvalitets pumpe som Eheim 1048

Du vet aldri nå pumpen stopper.

Men det er mindre sjanse for at Eheim stopper ettersom den er av mye bedre kvalitet !!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kjøper tygon slanger til 275kr

Og pumpe til 195kr, det er litt feil prioritering synes jeg !

Tygon slanger har du så si ikke bruk for !

Kjøp vanlig plast slanger, det er ikke noe å være redd for det med sprøhet osv.

Det kommer kun etter mange år !

Legg heller pengene i en kvalitets pumpe som Eheim 1048

Du vet aldri nå pumpen stopper.

Men det er mindre sjanse for at Eheim stopper ettersom den er av mye bedre kvalitet !!!!

det er samme pumpe som asetek bruker i waterchill og hadde den pumpen vært for dårlig hadde de ikke brukt den.

tygon slanger er et must.

Lenke til kommentar

Må absolutt si meg enig med sINNsRO her, ang. slanger.

Tygon- / silikonslanger gir en meget god forsikring mot lekkasjer mellom nipler / slange, og er også lettere å "legge". Det samme kan ikke alltid sies om PVC-slanger.

 

Så kan man saktens diskutere pumper og kvalitet også. Der vil jeg nok gi Junghanz litt rett, ettersom Eheim vel kan betraktes som "top of the line" av pumper. En ulempe med Eheim-pumpene er at de er uforholdsmessig store i forhold til ytelsen.

Uten dermed å si at den valgte pumpa er dårlig, den holder helt sikkert mål den også.

Begge disse pumpene er i utgangspunktet meget enkle, og driftsstans / driftsforstyrrelser er svært sjeldne.

Det man derimot kanskje kan oppleve, er at en "billig" pumpe kanskje kan bråke noe mer, da produksjonstoleransene antagelig er noe større for billigutgaven.

Lenke til kommentar

Da har jeg endelig bestemt meg.. kjøper det oppsettet jeg satte opp sist.. da gjenstår bare en liten ting i min lengsel etter mer klokking, og modding.. overbevise foreldrene mine at dette er noe lurt å svi av nesten 4k på.. blir sikkert ikke lett.. spesielt siden det har med vann i elekrtonikk.. morami er helt freak! kan noen komme med gode argumenter for å kjøpe vannkjøling? skal forstås av mor med iq=ku.. ;)

Lenke til kommentar

Vann i elektronikk kan jo være "morsomt" nok det. Må fortelle om en liten episode her i kveld. Hadde akkurat tømt ut mesteparten av vannet i systemet, og kabinett lå på rygg på kjøkkenbordet. Hadde tatt av slangene, og skulle løfte opp vannblokken. I samme øyeblikk fikk jeg selvfølgelig veldig lyst å skjekke ut undersiden av blokken :roll: Vel, det var jo naturligvis en del vann i den, og det havnet jo pent fordelt på HK... Menneh, det gikk jo greit da det ikke sto strøm på :cool:

Lenke til kommentar
Er ikke 500w varme (tenker på de peltierene) litt mye å fjerne for en dual-radiator? Tror ikke vanntempen blir så hyggelig da. Og særlig for nb kan det vel bli litt varmt.
Nja, vattentempen *blir* ganska hög, vilket är en del av vitsen med peltier. Den varma sidan blir varmare än utan, men trots det blir den kalla sidan bättre kyld.

 

NB blir varmare än med vattenkylning utan peltier.

Antingen låter du det vara så, eller så gör du en helt separat slinga för NB, eller så sätter du en bättre luftkylning på NB i stället.

 

/Olle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...