Gå til innhold

Noen som vil hjelpe meg/lære meg litt tysk på skype? :)


Nyggi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser at du fikk et litt avvikende svar - selv skal jeg gi deg et råd i tilknytning til det du spør om:

 

Dersom du går veien om å få sprogtrening ved å snakke eller skrive med en eller to personer, på det aktuelle sprog, så bør du være oppmerksom på at denne situasjonen har et par mulige fallgruber:

 

1. Vedkommende kan ha et mer dialektpreget sprog enn vedkommende selv er klar over.

2. Vedkommende kan ha lagt seg til en del yndlingsuttrykk som da får en for stor plass i hans vokabular, samtidig som andre uttrykksmåter blir fortrengt fra vedkommendes vokabular.

3. Vedkommende kan evt. også rett og slett bruke ett så pass familiært sprog at man efter noe tid glemmer at de mere formelle sammenhenger fordrer et noe mere sobert sprog.

 

Følgelig vil jeg anbefale at man supplerer all sprogtrening med å lytte til seriøs radio, og hva tysk radio angår, kan dette gjøres lett via Internet. Man finner disse enklest ved å slå opp på tysk Wikipedia, finne artikkelen "Liste deutscher Hörfunksender", og gå inn på passende stasjoner der. Hvis linkene er slik som de var sist jeg brukte det, så går man inn på stasjonens Wikipediaside, finner her linken til stasjonens/kanalens egen side, og på denne finner man så en link for direkte lytting.

 

Hva jeg mener med "seriøs" radio ? Jo, ganske enkelt at de programmene som bevisst er ment for de større områder og seriøse temaer, vil naturlig også holde seg til en proper form av "Hochdeutsch", mens f.eks lokale eller regionale sendere som henvender seg til et mindre publikum, gjerne tilpasser seg dette, noe som medfører ting som dialektbruk eller sjargong. De stasjonene/kanalene jeg vil anbefale, vil stort sett være de som er anmerket som "Kultur" eller "Information".

 

Viel Glück!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...