Gå til innhold

[Løst] Excel - betinget formatering på dato

Gjest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Ønsker at en spesifikk dato skal få en betinget formatering, uavhengig av måned / år.

Dette fordi jeg fører opp timelister i et excel-dokument og ønsker at en eller flere datoer har betinget formatering som synliggjør dem, ettersom det er flere måneder i et år, må det kun se etter dato.

Hvordan løse dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig dette er helt skivebom, for jeg er usikker på om jeg skjønner hva du mener. En spesifikk dato i min verden er nemlig alt annet enn uavhengig av måned og år, jeg vil heller si tvert i mot.

Men, jeg gjetter derfor at du er på jakt etter å markere en bestemt dag i måneden, f.eks. den 15. (ettersom dette f.eks. kan være lønningsdag).

Forutsatt at vi står i celle A1, så kan du ha betinget formatering basert på følgende formel: =DAG(A1)=15.

Merk at A1 står som en relativ referanse (altså uten $), slik at den vil kunne virke for en hel kolonne.

Skrevet

Hei

Forutsetter at du bruker norsk Excel (opplys helst om sånt). Hvis du vil fargelegge den 24. i hver måned bruker du formelen

=DAG(A1)=24

Hvis du vil fargelegge søndagene bruker du formelen

=UKEDAG(A1,2)=7

Du kan også brekke ned en dato med MÅNED(A1) og ÅR(A1). Styr unna ukenumre, det er kompliserte greier.

Beste hilsen Harald

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...