Gå til innhold

Dell Inspirion 530 vil ikke på


on247

Anbefalte innlegg



Maskinen min vil ikke skru seg på.

Den klarer liksom ikke å komme i gang. Det høres ut som viftene starter og stopper to-tre ganger før den bare gir opp og dør. Det kommer også flere «pip» enn det gjør ved vanlig oppstart.


Etter flere forsøk koplet jeg fra alle ledninger og satt den klar på spisebordet til en dag jeg hadde overskudd til å se på den.


Noen dager senere hadde jeg funnet frem verktøy og operativsystem. For sikkerhets skyld kopler jeg til strøm og prøver å starte den først. Så starter den på første forsøk!


Etter en stund, jeg vil gjette et par måneders tid, så får jeg samme feilen igjen. Jeg drar ut kontakten, lar maskinen stå et par timer og setter i strømmen igjen. Alt virker. Hæ?


Dette gjentar seg en del ganger utover et halvt år. Samme feil, samme løsning. Ingen ulyder fra maskinen og alt virker så langt jeg kan se, men så en dag er det slutt. Strøm-trikset virker ikke lengre.


Tilbake til spisebordet igjen. Jeg åpner og støvrenser maskinen, samt reseater ram. Skrur den sammen igjen og kopler den til. Alt virker.


Det var to måneder siden nå. Du kan kanskje gjette hva som skjedde i dag? Maskinen begynner å bli noen år, så jeg åpnet den opp, renset den for støv, reseated ram og skjermkort og byttet batteri. Jeg skrudde sammen maskinen igjen og alt virker nå fint. (Jeg måtte bytte noen innstillinger i bios for å få den til å boote fra C-disken, og den ville kjøre en disksjekk ved oppstart, men alt virker nå.)


Har du noen tips til hvordan jeg kan fikse min humørsyke maskin for godt? Eller i alle fall for lengre en et par måneder?


På forhånd takk.


Edit: Ser jeg feilpostet denne. Det er ikke en bærbar maskin.



Endret av on247
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvd å bytte PSU eller hovedkort?

 

Vil nok anta maskinen begynner å takke for seg, etter så mange år.

Kanskje det er like greit å kjøpe ny siden det ikke er enkelt å få deler til den lengere.

Hei og takk for svar. Nei, jeg har ikke prøvd det. Jeg har ikke så peil, men det virker sannsynlig siden strøm av/på påvirker den. Jo, kan kjøpe helt ny maskin, men da går det både penger og tid. Hadde håpet det var en eller annen fiks jeg kunne få til på den gode, gamle kjerra.

Lenke til kommentar

Hej on247

 

Jeg vil råde dig til at prøve at køre en PSA, for at teste maskinen for alle eventuelle hardware-fejl. Dette gøres ved at trykke F12 ved opstart (når du ser Dell logo), og herefter skal du vælge "Diagnostics".

 

Samtidig har rigtig mange Dell maskiner indbyggede fejl-koder i form af beep-koder eller LED-koder. Du nævner det beeper anderledes end normalt? Hvor mange beep får du, når du har opstarts-problemer?

 

Med venlig hilsen

 

Karina Hansen

Dell | Social Media & Communities Professional

Følg os på Twitter: @DellLytter

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar!

 

Jeg skal prøvde å kjøre diagnostisering som du sier. Skal bli spennende å se om noen feil påvises.

 

Ja, maskinen gir flere beep, men jeg husker ikke hvor mange. Jeg mener tre, men skal notere det neste gang maskinen streiker.

Lenke til kommentar

Hvis den giver 3 beeps tyder det meget på at problemet ligger i systemboard. Nedenstående er den info jeg har fra manualen:

 

  • Chipset error (North and Southbridge chipset, DMA/IMR/Timer Error for Intel® platform); chipset error
  • Time-Of-Day Clock test failure
  • Gate A20 failure
  • Super I/O chip failure
  • Keyboard controller test failure

System board failure. Power LED is blinking amber.

 

Hvis du sender mig dit servicetag i en privat besked, vil jeg meget gerne checke om du har garanti/reklamation på maskinen, så vi kan hjælpe med at løse problemet.

 

Med venlig hilsen

 

Karina Hansen

Dell | Social Media & Communities Professional

Følg os på Twitter: @DellLytter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...