Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

kontrollprøve mattematik for økonomer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

1D. X=-4 :

 

chart?cht=tx&chl=\frac{2x}{3} +chart?cht=tx&chl=\frac{x}{2}-chart?cht=tx&chl=\frac{5x}{9}---->
chart?cht=tx&chl=\frac{2*(-4)}{3} + chart?cht=tx&chl=\frac{(-4)}{2}-chart?cht=tx&chl=\frac{5*(-4)}{9}---->
-chart?cht=tx&chl=\frac{8}{3} -chart?cht=tx&chl=\frac{4}{2}+chart?cht=tx&chl=\frac{20}{9}---->
chart?cht=tx&chl=\frac{20}{9}-chart?cht=tx&chl=\frac{4}{2}-chart?cht=tx&chl=\frac{8}{3}
Herfra klarer dere selv. Finn fellesnevner og regn ut.

 

 

Ehm forsvinner minusen i

-chart?cht=tx&chl=\frac{8}{3} -chart?cht=tx&chl=\frac{4}{2}+chart?cht=tx&chl=\frac{20}{9}----> ?

 

Og jeg kommer til 28/9. Ser det på første siden stod at svaret skulle være 22/9.

HJELP!

 

Nei, svaret stemmer ikke. Jeg anbefaler å se tilbake til hvordan man utfører brøkregning. Tips: Skaff fellesnevner :)

Lenke til kommentar

 

 

1D. X=-4 :

 

chart?cht=tx&chl=\frac{2x}{3} +chart?cht=tx&chl=\frac{x}{2}-chart?cht=tx&chl=\frac{5x}{9}---->
chart?cht=tx&chl=\frac{2*(-4)}{3} + chart?cht=tx&chl=\frac{(-4)}{2}-chart?cht=tx&chl=\frac{5*(-4)}{9}---->
-chart?cht=tx&chl=\frac{8}{3} -chart?cht=tx&chl=\frac{4}{2}+chart?cht=tx&chl=\frac{20}{9}---->
chart?cht=tx&chl=\frac{20}{9}-chart?cht=tx&chl=\frac{4}{2}-chart?cht=tx&chl=\frac{8}{3}
Herfra klarer dere selv. Finn fellesnevner og regn ut.

 

 

Ehm forsvinner minusen i

-chart?cht=tx&chl=\frac{8}{3} -chart?cht=tx&chl=\frac{4}{2}+chart?cht=tx&chl=\frac{20}{9}----> ?

 

Og jeg kommer til 28/9. Ser det på første siden stod at svaret skulle være 22/9.

HJELP!

 

Hvis du klarte å gjøre oppgave 1A så er det bare å sette inn i svaret du fikk, evt. sette inn x og løse på samme måte :)

Endret av LesDeuxII
Lenke til kommentar

 

 

noen som har fått til 2c?

Hva trenger du hjelp til på 2c? :)

 

Jeg får x = 5/24

 

bruker fellesnevner (5x)(x+5)

 

veeeldig usikker på om det er riktig...

 

Jeg fikk det samme, og tror det er riktig :), men du trenger ikke å bruke fellesnevner når det er likninger (selvom det gir riktig svar). Kun når du skal trekke sammen eller ulikheter. Når det er likninger holder å gange på hver side og krysse ut (går fortere). ;)

 

Og hvis du sitter på eksamen og er usikker på om du har fått riktig kan du bytte ut x med svaret du fikk og sjekke om du får samme svar på begge sider (lite tips).

Endret av LesDeuxII
Lenke til kommentar

Fant ut at hvis jeg opphøyer begge i 2, forsvinner kvadratrota. Brukte abc-formelen, og fant ut at svaret ikke har noen løsning siden diskriminanten er negativ.

 

 

Tusen takk dere!! Nå sitter jeg helt fast på 2F... Vet at kvadratroten av x^2 er x og 1 er 1, men hva gjør jeg med 2? bahhhh

Det stemmer ikke. sqrt(x^2)=absolutt av x. Tenkt kvadratroten som opphøyd i 1/2. Hva må du gjøre i begge sider for å fjerne det?

 

 

Nå ble jeg bare forvirra:P

Lenke til kommentar

Fant ut at hvis jeg opphøyer begge i 2, forsvinner kvadratrota. Brukte abc-formelen, og fant ut at svaret ikke har noen løsning siden diskriminanten er negativ.

 

 

Tusen takk dere!! Nå sitter jeg helt fast på 2F... Vet at kvadratroten av x^2 er x og 1 er 1, men hva gjør jeg med 2? bahhhh

Det stemmer ikke. sqrt(x^2)=absolutt av x. Tenkt kvadratroten som opphøyd i 1/2. Hva må du gjøre i begge sider for å fjerne det?

 

 

Nå ble jeg bare forvirra:P

Du skal ikke bruke Abc formelen i det hele tatt. Hvordan tenkte du?

Endret av matte geek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...