Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

kontrollprøve mattematik for økonomer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1D: 2x/3+x/2-5x/9:

vi skaffer fellesnevner først: Fellesnevneren er 18!

2x*6/3*6 + x*9/2*9-5x*2/9*2 ---> 12x/18 + 9x/18-19x/18 ----> 12x+ 9x -10x/18= 11x/18

chart?cht=tx&chl=\frac{2x}{3} +chart?cht=tx&chl=\frac{x}{2}-chart?cht=tx&chl=\frac{5x}{9}---->
chart?cht=tx&chl=\frac{2x*6}{3*6} + chart?cht=tx&chl=\frac{x*9}{2*9}-chart?cht=tx&chl=\frac{5x*2}{9*2}---->
chart?cht=tx&chl=\frac{12x}{18} +chart?cht=tx&chl=\frac{9x}{18}-chart?cht=tx&chl=\frac{10x}{18}---->
chart?cht=tx&chl=\frac{12x+9x-10x}{18}----> chart?cht=tx&chl=\frac{11x}{18}

Når x = -4, står det i oppg.

Skrevet

1D: 2x/3+x/2-5x/9:

vi skaffer fellesnevner først: Fellesnevneren er 18!

2x*6/3*6 + x*9/2*9-5x*2/9*2 ---> 12x/18 + 9x/18-19x/18 ----> 12x+ 9x -10x/18= 11x/18

chart?cht=tx&chl=\frac{2x}{3} +chart?cht=tx&chl=\frac{x}{2}-chart?cht=tx&chl=\frac{5x}{9}---->
chart?cht=tx&chl=\frac{2x*6}{3*6} + chart?cht=tx&chl=\frac{x*9}{2*9}-chart?cht=tx&chl=\frac{5x*2}{9*2}---->
chart?cht=tx&chl=\frac{12x}{18} +chart?cht=tx&chl=\frac{9x}{18}-chart?cht=tx&chl=\frac{10x}{18}---->
chart?cht=tx&chl=\frac{12x+9x-10x}{18}----> chart?cht=tx&chl=\frac{11x}{18}

Når x = -4, står det i oppg.

Opps, så det nå. Skal korrigere det

Skrevet

1D. X=-4 :

chart?cht=tx&chl=\frac{2*(-4)}{3} + chart?cht=tx&chl=\frac{(-4)}{2}-chart?cht=tx&chl=\frac{5*(-4)}{9}---->
-chart?cht=tx&chl=\frac{8}{3} -chart?cht=tx&chl=\frac{4}{2}+chart?cht=tx&chl=\frac{20}{9}---->
chart?cht=tx&chl=\frac{20}{9}-chart?cht=tx&chl=\frac{4}{2}-chart?cht=tx&chl=\frac{8}{3}
Herfra klarer dere selv. Finn fellesnevner og regn ut.

Ehm forsvinner minusen i

-chart?cht=tx&chl=\frac{8}{3} -chart?cht=tx&chl=\frac{4}{2}+chart?cht=tx&chl=\frac{20}{9}----> ?

Og jeg kommer til 28/9. Ser det på første siden stod at svaret skulle være 22/9.

HJELP!

Skrevet

1D. X=-4 :

chart?cht=tx&chl=\frac{2*(-4)}{3} + chart?cht=tx&chl=\frac{(-4)}{2}-chart?cht=tx&chl=\frac{5*(-4)}{9}---->
-chart?cht=tx&chl=\frac{8}{3} -chart?cht=tx&chl=\frac{4}{2}+chart?cht=tx&chl=\frac{20}{9}---->
chart?cht=tx&chl=\frac{20}{9}-chart?cht=tx&chl=\frac{4}{2}-chart?cht=tx&chl=\frac{8}{3}

Ehm forsvinner minusen i

-chart?cht=tx&chl=\frac{8}{3} -chart?cht=tx&chl=\frac{4}{2}+chart?cht=tx&chl=\frac{20}{9}----> ?

Og jeg kommer til 28/9. Ser det på første siden stod at svaret skulle være 22/9.

HJELP!

Nei, svaret stemmer ikke. Jeg anbefaler å se tilbake til hvordan man utfører brøkregning. Tips: Skaff fellesnevner :)

Skrevet (endret)

1D. X=-4 :

Ehm forsvinner minusen i

HJELP!

Hvis du klarte å gjøre oppgave 1A så er det bare å sette inn i svaret du fikk, evt. sette inn x og løse på samme måte :)

Endret av LesDeuxII
Skrevet

noen som har fått til 2c?

Hva trenger du hjelp til på 2c? :)

Jeg får x = 5/24

bruker fellesnevner (5x)(x+5)

veeeldig usikker på om det er riktig...

Skrevet (endret)

Jeg får x = 5/24

Jeg fikk det samme, og tror det er riktig :), men du trenger ikke å bruke fellesnevner når det er likninger (selvom det gir riktig svar). Kun når du skal trekke sammen eller ulikheter. Når det er likninger holder å gange på hver side og krysse ut (går fortere). ;)

Og hvis du sitter på eksamen og er usikker på om du har fått riktig kan du bytte ut x med svaret du fikk og sjekke om du får samme svar på begge sider (lite tips).

Endret av LesDeuxII
Skrevet

Jeg får x = 5/24

Det er korrekt svar

Skrevet (endret)

Tusen takk dere!! Nå sitter jeg helt fast på 2F... Vet at kvadratroten av x^2 er x og 1 er 1, men hva gjør jeg med 2? bahh1

Fjern kvadratroten ved å opphøye x på motsatt side av = fra start av, slik at du får:

2x^2-1 = x^2

Endret av Bent Bjørsvik
Skrevet

Tusen takk dere!! Nå sitter jeg helt fast på 2F... Vet at kvadratroten av x^2 er x og 1 er 1, men hva gjør jeg med 2? bahhhh

Det stemmer ikke. sqrt(x^2)=absolutt av x. Tenkt kvadratroten som opphøyd i 1/2. Hva må du gjøre i begge sider for å fjerne det?

Skrevet

Fant ut at hvis jeg opphøyer begge i 2, forsvinner kvadratrota. Brukte abc-formelen, og fant ut at svaret ikke har noen løsning siden diskriminanten er negativ.

Tusen takk dere!! Nå sitter jeg helt fast på 2F... Vet at kvadratroten av x^2 er x og 1 er 1, men hva gjør jeg med 2? bahhhh

Det stemmer ikke. sqrt(x^2)=absolutt av x. Tenkt kvadratroten som opphøyd i 1/2. Hva må du gjøre i begge sider for å fjerne det?

Nå ble jeg bare forvirra:P

Skrevet (endret)

Fant ut at hvis jeg opphøyer begge i 2, forsvinner kvadratrota. Brukte abc-formelen, og fant ut at svaret ikke har noen løsning siden diskriminanten er negativ.

Nå ble jeg bare forvirra:P

Du skal ikke bruke Abc formelen i det hele tatt. Hvordan tenkte du?

Endret av matte geek
Skrevet (endret)

chart?cht=tx&chl= \sqrt {2x^2-1} =x --- Vi opphøyer begge i ^2

chart?cht=tx&chl= \sqrt {2x^2-1}^2 =x^2

chart?cht=tx&chl= 2x^2-1 =x^2

chart?cht=tx&chl= x =1

Det jeg mente i sted var: chart?cht=tx&chl= \sqrt {2x^2-1} =x

Er det samme som 2} =x -----> Som du kan gjøre om til

chart?cht=tx&chl= 2x^2-1 =x^2

Endret av matte geek

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...