Gå til innhold

Dataingeniør. Påbygg?


Anzure

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å bli dataingeniør. Jeg begynte å programmere og drifte servere i 2011 og har holdt mye med på det siden, holder forsatt på med det.

 

Nå går jeg på VG1 på service og samferdsel linjen for å bli IKT-servicemedarbeider (altså tenker da å gå IKT på VG2). Når jeg er ferdig med VG1 og VG2, hva bør jeg gjøre da?

 

Selv tror jeg at jeg burde gå påbygg på VG3, men jeg har hørt at 50% av elevene stryker så jeg vet ikke om det er en så lur idé. Bør jeg bare gå for IKT-servicemedarbeider (ikke like bra som dataingeniør) og bli lærling etter VG2, eller er det håp?

Endret av waremanu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva ønsker du å jobbe med?

 

Innen drift kan man komme langt bare med fagbrev, om du først klarer å få deg en læreplass og deretter en fast jobb. Du lærer ikke nødvendigvis så mye om det bedriftene trenger på en høgskole eller et universitet, så erfaring og sertifiseringer vil være gull verdt. Fordelen er at du slipper studielån, og kan begynne å tjene penger allerede etter VG2.

 

Hvis du ønsker å bli utvikler, så er kravene til utdannelse betydelig høyere. De største virksomhetene rekrutterer nesten utelukkende folk med mastergrad, så med mindre du har laget noe veldig kult ved siden av skolen vil det bli ekstremt vanskelig å få en slik jobb uten minimum en bachelorgrad.

 

 

Hvis du vil ta en høyere utdannelse innen IT, så står valget mellom teknisk og realfaglig utdannelse.

 

For tekniske studier, altså høgskole-/sivilingeniør, er det i utgangspunktet krav om generell studiekompetanse og R1, R2 og fysikk 1. Ved NTNU kreves det minimum karakteren 4 i R2, i tillegg til at du bør ha et snitt på rundt 5 eller høyere. Høgskolene har ikke så høye poenggrenser, og krever ikke minimumskarakter i R2 utover bestått. Du kan alternativt ta forkurs til ingeniørutdannelse etter bestått VG1 og VG2, og da slipper du påbygg. Vil du ta fagbrev først, kan du velge Y-vei.

 

For realfaglige studier, må du skaffe generell studiekompetanse og minimum R1. Påbygg vil være enkleste vei.

 

Hilsen en som tok sin IT-utdannelse ved NTNU etter å ha gått yrkesfag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...