Gå til innhold

overgang eller konverter mellom forskjellige merker, eksists?


Anbefalte innlegg

Kjøpte et nikon kamera til fruen her for en liten stund siden, har bare brukt standard linsen som følger med til nå (y dull) siden vi ikke sitter med grensesprengende økonomi for tiden.

Under en liten tur på svigers loft så dukket det opp en eldre type objektiv som så ut som rene kanonløpet i forhold til det som fulgte med kameraet..
skuffende nokk oppdaget vi jo fort at det var av et annet merke enn nikon, så vi prøvde google litt om det finnes overganger mellom forskjellige merker slik at man kan bruke merker på kryss å tvers, uten hell.

 

Vil se for meg at dette måtte være av typ made in china sneaky products, mtp alle brands har sitt eget system.

 

er så godt som helt uerfaren på dette feltet å vil gjerne vite om det faktiskt eksisterer slike dingser der ute ?

 

Det skulle isåfall være en overgang mellom;
Nikon kam <> mamiya/sekor linse

Takker for alle innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte et nikon kamera til fruen her for en liten stund siden, har bare brukt standard linsen som følger med til nå (y dull) siden vi ikke sitter med grensesprengende økonomi for tiden.

 

Under en liten tur på svigers loft så dukket det opp en eldre type objektiv som så ut som rene kanonløpet i forhold til det som fulgte med kameraet..

skuffende nokk oppdaget vi jo fort at det var av et annet merke enn nikon, så vi prøvde google litt om det finnes overganger mellom forskjellige merker slik at man kan bruke merker på kryss å tvers, uten hell.

 

Vil se for meg at dette måtte være av typ made in china sneaky products, mtp alle brands har sitt eget system.

 

er så godt som helt uerfaren på dette feltet å vil gjerne vite om det faktiskt eksisterer slike dingser der ute ?

 

Det skulle isåfall være en overgang mellom;

Nikon kam <> mamiya/sekor linse

 

Takker for alle innspill :)

 

Det kan lages adaptere for bruk av optikk med annen fatning under forutsetning at det er plass til det og Nikon er blant de kameraene som har lengst registeravstand, dvs. avstand fra sensor til fatning. Mao. er det ikke så mange andre merker som gir plass til et adapter for Nikon.

 

Er faktisk usikker på om Mamiya/ Sekor kan adapteres til Nikon, men jeg tviler.

 

Registeravstand for en del kjente fatninger:

Leica M (rangefinder): 27.95mm

Canon FD: 42mm

Minolta MD: 43.72mm

Canon EOS: 44mm

Sony Alpha: 44.6mm

M42 (Pentax Screwmount): 45.46mm

Pentax K: 45.46mm

Contax/Yashica (CY): 45.5mm

Olympus OM: 46mm

Nikon F : 46.5mm

Leica R (SLR): 47mm

 

Edit:

Siden du omtaler optikken som kanonløp er det godt mulig det er mellomformatoptikk det er snakk om, og denne har lengre registeravstand og slik optikk kan brukes på Nikon.

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar

kom over et par forumer der de skrev om å demontere forskjellige linser å kombinere festet fra ei nikon linse over på de evnt andre linsene.. men tror ikke jeg skal snuse på tanken engang.

har lett å småkikket noen uker nå, tror jeg må si det er tapt :p

fant et greit bilde av den btw, no gammle greier vil jeg si

46959d1257900294-montgomery-ward-500mm-p

 

Edit; så din kommentar om kanonløp som jeg sa i posten, tror jeg tok litt hardt i ang den utsagnelsen, 40cm lang

Endret av satyr85
Lenke til kommentar

Det der er vel en ikke særlig lyssterk tele av enkel kvalitet, ser ellers ut til å ha skrufatning, sannsynligvis M42. Kan ikke brukes med glassløst adapter på Nikon, men det finnes adaptere for bl.a Canon, og alt av speilløst., ref.listen med registeravstander over.

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Denne 400mm kan du bruke på Nikon vettu!

 

Kjøp denne du:

http://www.ebay.com/itm/T2-T-mount-Lens-to-NIKON-mount-adapter-D7000-D3200-D3100-D3000-/231259420281?pt=US_Lens_Adapters_Mounts_Tubes&hash=item35d822b679

 

Skru så av den bakerste delen (ringen) av objektivet og bytt med ovenstående.

(den bakerste delen er m42 fatning, men du vil fort oppdage at objektivet egentlig er en T-mount (55mm registeravstand) dersom du skrur den av. Lykke til og del gjerne dine erfaringer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...