Gå til innhold

[Løst] Bose QC15 + Fiio forsterker


thasimon

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg vurderer å kjøpe en Fiio E07K Andes forsterker med innebygd DAC, mest for å bruke med mobil og også over USB med PC, jeg tenkte å bruke den med mine Bose QC15. Er det noen som har prøvd denne kombinasjonen som kan si noe om hvor mye bedre lydkvalitet man kan forvente seg? Evt. noen som bare har brukt Fiio E07K og har erfaringer de kan dele. Tenker også man kan bruke en OTG-kabel for å fullstendig ignorere innebygd forsterker i mobil osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tør gjette at det har minimalt å si. Litt etter hva du har fra før naturligvis.

1. QC15 har vel innebygget DAC og ADC forsterkerkret som uansett vil sette standarden, og farge lyden.

Den vil også legge til en god del støy som kommer fra den ganske hissige aktive støydempingen. Så med mindre man har skikkelig støyende/elendig løsning fra før, så vil nok QC15 stå for det meste selv.

 

2. Jeg tipper den er svært lett å drive, grunnet du uansett bare mater en ADC-krets og ikke noen elementer. Og på lett last så gjør ikke rimelige løsninger det fullt så ille.

Lenke til kommentar

Kjøp heller E18 (Kunlun), den er laget for å fungere med Android, og i teorien skal det fungere med epleduppeditter hvis man har adapter noe jeg ikke tror finnes noe som jeg igjen ikke har påkostet mer enn et lite googlesøk, meeen anyways..

 

E18, litt dyrere, men E07K har du ingen garanti for at fungerer. Sjekk dette på forhånd, det fungerer for mange. Begge disse kan brukes fra PC-en.

 

Jeg finner at lyden er bedre med DAC med QC15. Den blir nok farget av QC15s elektronikk (den interne DAC-en behandler jo bare støyen...), men det eleminerer ikke forbedringen inn til hodesettet, så utgangspunktet til QC15 blir annerledes.

 

Ekstrem forskjell? Nei. Nok til at jeg setter pris på det? Ja.

 

Du kan kjøpe hos mp4nation, ikke velg den fancy fraktmetoden, da er det større sjanse for utlegg:moms, gebyrer etc. Tolmodighet lønner seg, med mindre du har pengetre i hagen.

Lenke til kommentar

QC15 må jo forsterke lyden som blir tatt opp, fordi det blir for svakt det som mikrofonen gir ut. Om den har en DAC vet jeg ikke, men igrunn så gir det ingen mening i min bok. Det tas opp støy som deretter inverteres og sendes ut i høytalerelementene. Om lydsignalet i det hele tatt trenger å berørt direkte vet jeg ikke helt ettersom jeg ikke har nok elektronikkdesignkunnskaper. Poenget her er jo å utligne støyen.

 

Jeg synes forskjellen er verdt det ihvertfall, lyden blir renere og livligere.

 

Du må gjøre en vurdering selv. QC15 er ikke hodesettet du får mest ut av med en DAC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...