Gå til innhold

Når er det tid for oppgradering av gitar?


Fierro12

Anbefalte innlegg

Hei

 

Lurer på om jeg er god nok, til å kunne få "lov" til å oppgradere min akustiske gitar. Er meget usikker på hva og hvordan jeg kan kartlegge ferdighetene mine, og virkelig finne ut hvor god/dårlig jeg er på gitar.

 

Nå har jeg en Morgan W116BK og vurderer og oppgradere til en Seagull S6. Spørsmålet er om jeg kan belønne meg selv, med en slik oppgradering. Hvordan vet dere at dere er dyktig på gitar? Hvordan kartlegger dere ferdighetene deres?

 

Trenger virkelig hjelp til å finne ut om jeg er dyktig nok, til å oppgradere gitaren min. Hvilken måte kan jeg finne ut av det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Få lov til å oppgradere ??

Dette er enkelt: Du oppgraderer når du har lyst, behov & råd til det.

 

På den andre sida: Ikke oppgrader ut fra vakre bilder, web-sider eller venners utsagn, men prøv gitaren sjøl. Kun på den måten vet du hva du får / og at du blir fornøyd.

 

Akkurat i dette tilfellet blir det en ganske stor overgang:

Morgan modellen har gran-lokk (heltre ??) og mahogny i sider & bunn.

Seagull modellen har cedar-lokk og kirsebær i sider & bunn.

Det blir et helt annet klang-bilde.

Vær også obs på at det er lett å ripe opp og / eller skade et cedar-lokk.

 

____

GAu

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei,

 

Få lov til å oppgradere ??

Dette er enkelt: Du oppgraderer når du har lyst, behov & råd til det.

 

På den andre sida: Ikke oppgrader ut fra vakre bilder, web-sider eller venners utsagn, men prøv gitaren sjøl. Kun på den måten vet du hva du får / og at du blir fornøyd.

 

Akkurat i dette tilfellet blir det en ganske stor overgang:

Morgan modellen har gran-lokk (heltre ??) og mahogny i sider & bunn.

Seagull modellen har cedar-lokk og kirsebær i sider & bunn.

Det blir et helt annet klang-bilde.

Vær også obs på at det er lett å ripe opp og / eller skade et cedar-lokk.

 

____

GAu

 

Mener det blir feil å kjøpe seg gitar til tusenvis av kroner, om man ikke klarer å spille på den.

 

Er det en oppgradering som du ville anbefalt? Vil det være positive sider/negative sider ved lyden i Seagull gitaren? Om ikke, er det andre gitarer du kan anbefale som er i noenlunde samme prisklasse?

Lenke til kommentar

Hei

 

Lurer på om jeg er god nok, til å kunne få "lov" til å oppgradere min akustiske gitar. Er meget usikker på hva og hvordan jeg kan kartlegge ferdighetene mine, og virkelig finne ut hvor god/dårlig jeg er på gitar.

 

Nå har jeg en Morgan W116BK og vurderer og oppgradere til en Seagull S6. Spørsmålet er om jeg kan belønne meg selv, med en slik oppgradering. Hvordan vet dere at dere er dyktig på gitar? Hvordan kartlegger dere ferdighetene deres?

 

Trenger virkelig hjelp til å finne ut om jeg er dyktig nok, til å oppgradere gitaren min. Hvilken måte kan jeg finne ut av det?

 

Såklart har du lov til å oppgradere dersom du liker å spille gitar! Du trenger ikke være god heller. Skikkelige gitarer, som er godt tatt vare på synker ikke nevneverdig i verdi heller.

 

Selv har jeg en Gibson Hummingbird som jeg elsker over alt på jord...!

 

Etter hvert skal jeg skaffe meg en Martin D-35 og.

 

Merk: Jeg er genuint interessert i skikkelige gitarer. Om jeg legger sammen verdiene jeg eier i gitarer snakker vi fort over 200 000 NOK.

Endret av Skipstrixy
Lenke til kommentar

 

Hei,

 

Få lov til å oppgradere ??

Dette er enkelt: Du oppgraderer når du har lyst, behov & råd til det.

 

På den andre sida: Ikke oppgrader ut fra vakre bilder, web-sider eller venners utsagn, men prøv gitaren sjøl. Kun på den måten vet du hva du får / og at du blir fornøyd.

 

Akkurat i dette tilfellet blir det en ganske stor overgang:

Morgan modellen har gran-lokk (heltre ??) og mahogny i sider & bunn.

Seagull modellen har cedar-lokk og kirsebær i sider & bunn.

Det blir et helt annet klang-bilde.

Vær også obs på at det er lett å ripe opp og / eller skade et cedar-lokk.

 

____

GAu

 

Mener det blir feil å kjøpe seg gitar til tusenvis av kroner, om man ikke klarer å spille på den.

 

Er det en oppgradering som du ville anbefalt? Vil det være positive sider/negative sider ved lyden i Seagull gitaren? Om ikke, er det andre gitarer du kan anbefale som er i noenlunde samme prisklasse?

 

 

Prøv instrumentet selv først, før du bestemmer deg eller tar er valg. Spiller fuck all hva jeg eller GAu sier egentlig, om du selv ikke liker lyden i gitaren.

Lenke til kommentar

 

Hei,

 

Få lov til å oppgradere ??

Dette er enkelt: Du oppgraderer når du har lyst, behov & råd til det.

 

På den andre sida: Ikke oppgrader ut fra vakre bilder, web-sider eller venners utsagn, men prøv gitaren sjøl. Kun på den måten vet du hva du får / og at du blir fornøyd.

 

Akkurat i dette tilfellet blir det en ganske stor overgang:

Morgan modellen har gran-lokk (heltre ??) og mahogny i sider & bunn.

Seagull modellen har cedar-lokk og kirsebær i sider & bunn.

Det blir et helt annet klang-bilde.

Vær også obs på at det er lett å ripe opp og / eller skade et cedar-lokk.

 

____

GAu

 

Mener det blir feil å kjøpe seg gitar til tusenvis av kroner, om man ikke klarer å spille på den.

 

Er det en oppgradering som du ville anbefalt? Vil det være positive sider/negative sider ved lyden i Seagull gitaren? Om ikke, er det andre gitarer du kan anbefale som er i noenlunde samme prisklasse?

 

 

Tja - om du mener at du ikke behersker den gitaren du allerede har, er det nok unødvendig med noen oppgradering.

Men samtidig skal du være sikker på at det ikke nettopp er gitaren som skaper begrensningene, i form av f.ex: skeiv hals, båndklirr eller for høye strenger. Eller kanskje du rett & slett ikke liker lyden fra gitaren lenger :hm:

Ny (og bedre) gitar kan være en kjempe-inspirasjon, og den Seagull modellen er jo ikke rare investeringa.

 

Jeg vil ikke anbefale noen spesiell oppgradering ettersom jeg hverken kjenner hvordan eller hva du spiller, eller hvilken lyd du er ute etter. Derfor kan jeg heller ikke si noe om hvordan du vil oppfatte lyden fra en Seagull.

Jeg vil bare påpeke at lyden fra en cedar-topp blir ganske annerledes enn lyden fra en (halvbra ?) gran-topp.

Eneste farbare veg er å prøve sjøl. Det er kun slik du kan vite om Seagull'en vil gi deg det du er ute etter.

 

Av andre brukbare gitarer,som ikke koster skjorta, vil jeg nok nevne modeller fra Furch, Yamaha, Ibanez & Epiphone. Men uansett merke & modell kommer du ikke unna poenget med å prøve sjøl !

 

____

GAu

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg kjøpte gitar til 5000 som ganske fersk i faget. Tenk på de stakkarne som skal begynne å spille piano, hvor man bare får helt grunnleggende greier med elendig lyd selv med et budsjett på 6-7000. De som begynner med gitar er jo i rene luksussituasjonen i forhold. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du kjøper når du ønsker deg, men ikke kjøp online. Ihvertfall ikke til over 5000kr.

 

Bare gå i en butikk, ta 5 gitarer av samme merke, å samme modell, så merker du fort hvorfor. Store forskjeller ute å går, å du vil neppe sitte der med en gitar til 20-25 000kr å egentlig ikke være fornøyd med hvordan den er å spille, hvordan den høres ut, selvom den er legendarisk.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-cvVoQz

Slenger meg på det andre sier. Du kan gjøre virkelige kupp om du tar deg tid til å sette deg ned og prøve gitarer. Du trenger nødvendigvis ikke å gå opp i pris for å oppgradere instrumentet. Kanskje finner du deg en gitar til 3k som låter godt?

 

Tips: Ikke se på prisen før du har spilt på gitaren, og prøv å være så åpen som mulig når du prøvespiller :)

Endret av Slettet-cvVoQz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...