Gå til innhold

Treningstips til førstegangstjenesten


Kaffeklumpen

Anbefalte innlegg

Hei, skal inn i artilleribataljonen i januar, og innser at det er tid for å begynne trene for fullt. Trening gjennom det siste året består stort sett av noen joggeturer i uken, kanskje en lengre fjelltur. Jeg har kommet i gang med utholdenhetstreningen fra forsvarets hjemmesider

- http://forsvaret.no/utdanning-karriere/soknad-og-opptakskrav/kom-i-form-treningstips/Sider/Treningsprogram---forberedelse.aspx

og går ut ifra at dette er et greit program å følge, selv om jeg ikke trener til FOS.

 

Det jeg er mindre sikker på er styrketreningen. Det er ikke noe jeg har trent mye av tidligere. Har søkt litt rundt om kring, og en fellesnevner ser ut til å være å gå med sekk. Det er greit nok, jeg er glad i fjellet, og å fylle sekken med litt unødvendig dritt bør ikke være vanskelig. Lurer imidlertid på hvor mye, og hvordan dette skal økes med tiden. Hvor tung vil sekken være under rekrutten?

 

Ellers har jeg begynt med noen enkle styrkeøvelser, push-ups, sit-ups, planke og diverse øvelser med manualer. Jeg eier ikke teknikk med vektstang, og tenkte derfor at jeg gjør det enkelt.

 

Vil jeg klare meg med denne type trening? Hvilke øvelser bør jeg prioritere? Hvilke styrkekapasiteter bør jeg ha når det er tid for innrykk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ganske lik sekkedelen til marinejegernes treningsprogram, en sekketur i uka:

 

uke 1-3: 10kg 90min

uke 4-7: 15kg 105min

uke 8-11: 20kg 120min

 

Så ta det derfra? :/ Er litt usikker ettersom jeg vil tro det varierer veldig hvor mye belastning man er vant til. Jeg har nesten ikke gått med "tung" sekk og går med 10kg uten problemer, mens kameraten min merker det ganske bra på skuldra.

 

Nå skal det nevnes at jeg har gått 1til og fra skolen hver dag de siste 5, snart 6 årene. Ca. 1,5km hver vei som inkluderer en 35* bakke à 200m. kompisen min bodde nærme ungdomsskolen og tar ellers bussen til vgs. Han er også 20cm lavere og veier ca. 20kg mindre.

 

Poenget mitt er dersom 10kg ikke er en utfordring som forrett er det kanskje en greie å gå litt utenom min utrolig gjennomtenkte plan. .

Lenke til kommentar

uke 1-3: 10kg 90min

uke 4-7: 15kg 105min

uke 8-11: 20kg 120min

 

Så ta det derfra? :/ Er litt usikker ettersom jeg vil tro det varierer veldig hvor mye belastning man er vant til. Jeg har nesten ikke gått med "tung" sekk og går med 10kg uten problemer, mens kameraten min merker det ganske bra på skuldra.

Det virker som en ok plan å følge. Har noen oppfølgingsspørsmål: Hvordan sitter sekken på ryggen? Er det mest belastning på skuldrene eller er sekken stram om livet? Eller er det opp til hver enkelt å velge? For meg virker det åpenbart å stramme sekken om livet, dersom man bærer tyngre vekt, og kommer derfor til å trene slik. Eller burde jeg slenge 10kg opp i en dritt-sekk, og la det stå til for skuldrene (virker ikke intuitivt)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...