Gå til innhold

Har kjøpt litt hjemmestudio(hjelp)


RedDevilTramp

Anbefalte innlegg

Hei!
Som tittelen sier har jeg kjøpt det jeg trenger for å ha et lite hjemmestudio. Men videre trenger jeg litt hjelp.

 

Jeg har et ganske enkelt og billig lydkort:

M-Audio Fast Track 2
post-280209-0-55530100-1410119069.jpg

Mikrofonen er Neumann TLM102
post-280209-0-03633400-1410119069_thumb.jpg

Programmet jeg bruker er Cubase.
post-280209-0-32919400-1410119070_thumb.jpg

 

 

Jeg spiller gitar og synger, har også en midi for å legge til trommer, piano, bass osv. Selve formålet er å bare bruke gitar og vokal egentlig.

 

Problemet er at mange ganger når jeg synger blir lyden ganske rar når jeg synger ganske høyt. Har prøvd utallige mic-teknikker, men enten høres det for lang unna ut, eller for nært. Finner ikke en mellomting, så mistenker valget av de forskjellige instillingene jeg bruker er feil.

 

Kan høres greit ut om jeg har lite lyd, men en god del av sjarmen og moroa mens man holder på er jo å høre seg ganske tydelig så man hører hvordan det går underveis, og slipper å høre alt på nytt etterpå, og deretter starte forfra.

 

Noen tips?

 

PS: Rommet mitt er veldig stille. PC'en lager ikke noe lyd, og det er ikke noe annet i rommet som er på, bortsett fra det ene lyset jeg har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

skal ikke være noe mer hokuspokus enn at du stiller preampen til riktig nivå når du synger. du kan også bruke en kompressor samtidig, sett den f.eks i limit mode så peaker det ikke når du tar i og lav dynamikk blir kraftigere.

Lenke til kommentar

Hvilket nivå burde jeg ha da cirka? Hvis det finnes no svar på det.

 

når du skriver kompressor, mener du da en som står på rommet fysisk, eller f.eks. en kompressor-plugin i Cubase?

 

Hvis jeg må ha input volumet så lavt at jeg nesten ikke hører noe i headsetet, men mest det som jeg synger og hører rett fra munnen(sikkert helt teit formulert), finnes det noe jeg kan gjøre for å få høyere lyd da, om jeg allerede har output volumet på fullt?

 

Tusen takk for svar så langt :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

input volum (preamp) setter du til grønt, så den ikke blir orangsje eller rød. i cubase står alt på 0db.

du kan også bruke plugin ja, men vær forsiktig med det hvis du ikke vet hva du gjør.

 

du lager en lyttemix med musikk og vokalen du selv synger og ut til headsett, her stiller du nivåer for å få en bra mix på vokal og musikk.

 

cubase har en funksjon som heter noe med studio. hvor alt med playback fungerer.

jeg kan ikke så mye om den delen da jeg ikke bruker den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

med lyttemix mener jeg headsett mix, det du hører når du tar opp. der stiller du hvor mye du hører av div instrumenter og din egen vokal, mye eller lite, reverb osv

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

hva tenker du på nå? i mix?

du kan fint bruke de som er i cubase, EQ, komp, reverb, delay, osv

det er ikke noe fasit på det, kommer ann på mange faktorer, hvordan det er spilt inn, instrumenter, vokal.

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...