Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

SiO - riktig praksis mtp. avtaler og endringer?


sjurtf

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har siden høsten 2012 bodd i hybel hos SiO. Samtidig har jeg også benyttet meg av SiO sine treningssentre siden mars 2013.

 

Denne tråden stiller egentlig fler spørsmål ved SiO sin praksis i boligavdelingen(del1), og SiO sin praksis i treningsavdelingen(del2).

 

Etter en stund som kunde hos SiO hvor jeg har sett måten de handterer diverse avtaler / priser og dokumenter på så er jeg nå lei av å godta måten dette blir gjort på. Jeg syntes det er vannskelig for meg som forbruker å holde oversikt over hva som er gjeldene avtale, og hvorfor prisene tilfeldigvis øker på fakturaen min uten at jeg har fått noe informasjon om dette. Jeg føler også at de tråkker på meg da de pluttselig bestemmer seg for å fjerne TV tilbudet mitt som var inkludert i leien på bakgrunn av pris og at jeg skulle få disse pengene tilbake i form av billigere leie, for så å øke månedsprisen på boligen min med fler hundre kroner.

 

 

Del1:

Det hele startet når jeg i februar 2012 la inn søknader på diverse boliger.

 

Boligen jeg endte opp med å få tildelt lå i februar (når jeg søkte) med pris på kr. 4035 + 337 for energi. Dette var prisene som var oppgitt på sidene hvor man kan søke om bolig. I min leieavtale som ble signert i April samme år står det ingen pris på hybelen, den refererer kun til vedlegg 1.

Så da jeg fikk min første faktura som var på kr. 4298 + 337 så stusset jeg litt og kontaktet SiO. Fikk da dette svare tilbake fra sio:

 

 

Vi har hatt to prislister liggende ute på våre nettsider under Vedlegg 1. En for prisene i perioden før 01.08.2012 og en for perioden etter. Prislisten med prisene fom 01.08.2012 ble lagt ut samme dag som vi sendte ut tilbud om ny kontrakt til våre leietakere; 10.04.2012.

 

Dersom du har sett at prisen var 4035 kr + energi, har du nok sett på feil prisliste. Vi vil fortsette å fakturere 4295 kr + energi, som er det beløpet som er i henhold til kontrakten du har skrevet under på.

 

Ok tenkte jeg, hadde vell sett på feil liste - min feil. Da kunne jeg kanskje ikke klage noe mer så lot det ligge. Syntes dog det var rart at jeg ikke hadde fått med meg dette riktige vedlegget, eller at prisen er nevt i leieavtalen. Det ble aldri gitt til meg sammen med leieavtalen av det jeg kan huske. (Her ser jeg nå at SiO sier 4295 mens jeg har vært fakturert 4298)

 

Ettersom det kun er 12. mnds avtale måtte jeg søke på nytt, og fikk ny leieavtale i 2013, da med prisen 4480 + 279.

 

 

Felleskostnader energi overføres til husleien

Fra samme dato vil energikostnader for fellesarealer som trapperom, korridor og vaskeri faktureres som del av husleien. Dette blir per i dag fakturert som del av energiforbruket. Energiforbruk for boarealer vil være spesifisert på husleiefakturaen som tidligere, mens energiforbruk for fellesarealer altså overføres til husleien fra 1. august.

Greit nok, da ble energiposten tydligere og lavere, men husleie mer utydelig. Kanskje de bevisst har områkert for å virke snillere enn de er.

 

I 2014 sin endring av husleie ble det gjor fler endringer.

Husleiejustering fra 1. august 2014

SiOs Hovedstyre har besluttet at alle boliger får en husleieøkning på 6 % fra 1. august 2014. 3 % er begrunnet med økte vedlikeholdsbehov, 3 % er generell prisstigning. Ny prisliste finner du på her.

 

TV-signaler blir trukket ut av husleien

Stadig færre av våre leietakere benytter seg av vårt TV tilbud. Med enkelte unntak er kostnadene til TV inkludert i husleien. Boligstyret har vedtatt å fjerne TV tilbudet til alle som har hatt dette inkludert i husleien og samtidig redusere husleieøkningen tilsvarende. Det legges til rette for at alle skal få mulighet til å tegne egne TV-abonnement. Du vil få mer informasjon om dette senere. Endringen gjøres fra 1. august 2014.

"Tegne egne TV-abbenoment" endte med å bli IPTV fra snap.tv til kr 99, hvor man også i tilegg må oppgradere internett abbenomentet sitt (kr 99) som følger med husleien for å kunne få nok bandbredde til HD kanaler. Kanalpakkene som snap.tv kunne tilby er også dårligere enn det forrige levrandør (get.no) kunne gi.

 

Ny husleie ble da 4659 + 307 (energi).

------

Del1 oppsummering med konkrete spørsmål:

 

Er praksisen til SiO med vedlegg 1 til leiekontraken her OK når det til tider eksisterer fler vedlegg 1? Og det ikke kommer klart frem av leiekontrakten som man signerer på hva prisen er?

At boligstyret inngår ugunstige avtaler hva har med TV å gjøre kan jeg kanskje ikke klage på at er feil, men jeg er litt irritert over dette så tar det med i tråden.

Er det ikke litt suspekt at de har 12mnds kontrakter når studenter som regel bor her i 3 - 5 år?

 

Leiekontrakten ble også utvidet med følgende punkt (screenshot siden teksten var vannskelig og få klippet inn fra pdf) Ref standard leiekontrakt fra sio.no

 

2014-09-03_00-06-39.png

--

Skal ikke denne type overvåkning av privatliv (når jeg kommer hjem fra skole/jobb, når jeg vasker klær, henter posten, kaster søppel) være noe jeg frivillig må samtykke til? Jeg mener dette er et veldig grovt overtramp av privatlivet mitt som jeg MÅ godta om jeg skulle fortsette å bo i hybelen..

Er dette innafor?

En annen beboer reagerte også på dette og kontaktet datatilsynet(8 April) og fikk dette svaret:

2014-09-03_00-13-13.png

 

---

SiO svarte aldri på disse to spørsmålene konkret, men dette er videre gang i saken:

2014-09-03_00-14-13.png

--

Det er nå september og det fåreligger ingen informasjon om hvor lenge data skal lagres, hva annet som er vurdert av alternativer for å få bukt med det de mener er bakgrunn for lagring utifra paragraf 18 i leiekontrakten.

 

Hvordan er jussen her? Hva må SiO informere oss om for at denne pragrafen skal være gyldig?

----

 

 

Del2 - SiO treningssentre:

 

Også her oppereres det med merkelige klausuler i avtaler som jeg ikke har signert på, avtaler som er flytende på SiO sine nettsider, og kan endres uten at vi får beskjed.

 

I dag økte månedsprisen på mitt treningsabbenoment til kr. 168. Da jeg ble medlem i mars 2013 kostet dette kr. 145, og ble økt til kr. 155 i Januar i år.

Forøvrig hadde jeg 12mnd binding fra mars 2013 til mars 2014, men prisen ble justert mens jeg hadde binding ? Fortsatt betaler jeg pris som er for abbonenter med 12mnd binding. Har jeg da blitt bundet på nytt når prisen er blitt endret? Har endringen av pris blitt gjort mens jeg var bundet? Dette er informasjon som uteblir fra SiO, og praksisen virker ulovlig.

 

Dette er blitt gjort uten at jeg har fått varsel på epost, eller brev eller andre former for kommunikasjon.

Gjeldene vilkår hentet fra sio.no: https://dl.dropboxusercontent.com/u/4954322/Medlemsvilkaar.pdf

Legg merke til avsnittene "Prisregulering" og "Samtykke"

Også her skal de logge all bruk av adgangskort..

 

Det er vannskelig for oss forbrukere her og forholde oss til SiO når alle avtaler er så difuse og snakker om vedlegg og dokumenter som er så "flytende" og vannskelig for oss å holde kontroll på om blir endret, og gir oss ikke rom for å vurdere om vi fortsatt godtar avtalen. Feks var jeg ikke klar over at adgang på treningssenterene ble overvåket før jeg nå måtte sjekke avtalen pga. denne tråden.

 

Er denne praksisen innafor?

-----

 

Hvor kan jeg eventult gå videre for å få dette frem i lyset, og få praksisen til SiO endret?

 

Beklager lang tråd!

Endret av sjurtf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er praksisen til SiO med vedlegg 1 til leiekontraken her OK når det til tider eksisterer fler vedlegg 1? Og det ikke kommer klart frem av leiekontrakten som man signerer på hva prisen er?

---------------------

Det er OK i kontrakt å vise til vedlegg.

SiO har opplyst deg om at det ene vedlegget gjaldt for perioden før 01.08.2012, mens det andre gjaldt for perioden etter.

Så lenge dette kom tydelig frem er det ikke noe snusk her.

 

Er det ikke litt suspekt at de har 12mnds kontrakter når studenter som regel bor her i 3 - 5 år?

---------------------

Nei, dette er helt lovlig.

Husleieloven §11-2 5. ledd

 

Uten hinder av bestemmelsene i kapittel 9 om opphør kan det avtales at leieavtalen skal falle bort uten oppsigelse ved endt semester, endt studieår eller endt utdannelse. Uten hinder av § 9-3 kan partene også inngå en tidsbestemt leieavtale for kortere tid enn tre år. Er leieavtalen ikke inngått for bestemt tid, har leieren før fraflytting alltid krav på varsel med frist som nevnt i § 9-6.

Kapittel 9 i husleieloven er for øvrig et kapittel som setter en del regler rundt oppsigelser av husleieavtaler, men med studentboliger gjelder andre regler.

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Takk for svar Star Fox!

 

Når jeg søkte var jeg ikke kjent med denne praksisen, og gikk utifra at prisen som stod på boligen når jeg søkte, var prisen som jeg kom til å måtte betale. Kan ikke huske at det kom tydelig frem at dette var veiledene pris, og at denne ville bli endret. Dette burde kanskje vært spesifisert, men ikke ulovlig.

 

Jeg ser i ettertid at inlegget mitt mer egentlig er klager enn juridiske spørsmål. Er forsåvidt inneforstått med at de har lov til å tilby 12mnds kontrakter, men jeg ønsket egentlig en debatt om hvorvidt man også burde tilby lengre kontrakter for dem som ønsker dette.

 

---

 

Videre håper jeg noen kan svare på lovligheten rundt logging / overvåkningen av hvor jeg benytter meg av mitt adgangskort.

 

Utifra denne reportasjen / artikkelen som bergen studenttv har laget (http://bstv.no/11422/ett-tastetrykk-unna-overvakning/) Forteller en juss-professor at det er urimelig at Universitetet i Bergen driver med denne typen logging ettersom det kreves at studenten godtar at loggingen blir gjennomført for å være student. Samme praksis følger SiO ved å kreve at vi godtar dette for å få bo hos dem.

Endret av sjurtf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...