Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Forferdelig lidelse: Depersonalisering


Rolf_Even

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har akkurat laget en fb-gruppe for dp/dr for å dele erfaringer,støtte og behandlingstiltak for oss som sliter med dette. Søk på depersonalisering/derealisering Så står det Norge/sv i parantes. 

Mvh PIB.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Videoannonse
Annonse
Rolf_Even skrev (På 2.9.2014 den 1:43 PM):

Hallois!

 

Mitt navn er Rolf, og jeg er 20 år gammel. Jeg har noe som kalles for depersonalisering/derealisering og vil gjerne snakke litt om dette.

 

For dere som ikke vet hva depersonalisering/derealisering er:

 

Depersonalisering/derealisering er en psykisk dissosiativ lidelse som får deg eller omgivelsene dine til å føles uvirkelig. Det er vanskelig å forklare helt hvordan det føles, og man må ha opplevd det for å forstå alvoret i det.

 

Depersonalisering/derealisering er ikke farlig, heller tvert imot. Det er en forsvarsmekanisme i hjernen som slår inn etter traumatiske opplevelser som: psykisk stress, angst osv.

 

For å unngå at jeg skriver en stil på 4 sider om depersonalisering, så kan du lese mer

detaljert info om det her:

 

Hva vil jeg med alt dette?

 

Jeg har lyst til å skape litt diskusjon rundt dette. Jeg vil vite hvor godt det norske folk kjenner til depersonalisering/derealisering, og eventuelt også hvordan dere selv kanskje har opplevd dette. Del gjerne egne erfaringer og "Do's and Dont's" rundt dette.

 

Jeg ser fram til å se svarene deres :)

 

Hilsen

 

Rolf

Jeg føler akkurat det samme. det føles ut som at jeg har mistet meg selv som en person og at sjela mi er vekk fra kroppen min. jeg føler også at jeg er ofte i psykose når jeg ikke er i psykose🤷🏼‍♀️. Kan merke at jeg ikke kjenner meg selv. Jeg klarer ikke å tenke og det er tomt oppi hodet mitt. Jeg har også dårlig hukommelse og glemmer ting med engang og husker ikke noen ting av hva jeg har sagt til folk når jeg snakker med dem. Når jeg snakker med folk og jeg er ferdig så føles det ut som at jeg har svartnet helt. jeg fant et bilde av meg selv fra da jeg var ungdom så føler jeg at jeg ikke kjenner den personen i bilde når det er meg som 16 åring i bildet. Det føles ut som at kroppen min styrer av seg selv og at jeg bare er i kroppen. Noen ganger så føler jeg at jeg har kommet tilbake også føler jeg at jeg går bort igjen. 

Lenke til kommentar
Gjest fba4c...3ce

Kunsten å gi faen er viktig. Ikke hoppe på alle «tanke-togene» som kommer ramlende inn i hodet på en gang. La de bare tankene gli forbi, og slik at «støyen» eller «støvet» i hjernen legger seg. Ikke over-reflekter over alt som skjer, ta dagen som den kommer. Vi mennesker er alltid så redd for å ikke bli likt, og godtatt av andre. Jeg vet at ikke alle mennesker som jeg treffer liker meg, og jeg har ingen ambisjoner om å bli likt av alle heller. Hadde alle mennesker likt meg, så hadde jeg feilet menneske. Jeg behandler mennesker med den samme respekten, og jeg er stort sett høflig mot alle jeg møter. Jeg griper dagen slik som den kommer, og prøver å leve livet mitt slik som jeg vil leve. 

Anonymous poster hash: fba4c...3ce

Lenke til kommentar
Gjest b2fab...e40
Random jente skrev (21 timer siden):

Jeg føler akkurat det samme. det føles ut som at jeg har mistet meg selv som en person og at sjela mi er vekk fra kroppen min. jeg føler også at jeg er ofte i psykose når jeg ikke er i psykose🤷🏼‍♀️. Kan merke at jeg ikke kjenner meg selv. Jeg klarer ikke å tenke og det er tomt oppi hodet mitt. Jeg har også dårlig hukommelse og glemmer ting med engang og husker ikke noen ting av hva jeg har sagt til folk når jeg snakker med dem. Når jeg snakker med folk og jeg er ferdig så føles det ut som at jeg har svartnet helt. jeg fant et bilde av meg selv fra da jeg var ungdom så føler jeg at jeg ikke kjenner den personen i bilde når det er meg som 16 åring i bildet. Det føles ut som at kroppen min styrer av seg selv og at jeg bare er i kroppen. Noen ganger så føler jeg at jeg har kommet tilbake også føler jeg at jeg går bort igjen. 

Sånn er jeg og! Går du på antidepressiva ?

Anonymous poster hash: b2fab...e40

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...