Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Statikk, løse vektorer i x,y retning + definere resultant


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har skissert ett noen vektorer i paint, puttet dem i ett kordinatsystem. Jeg vet hvordan jeg skal løse oppgaven grafisk men er ikke helt trygg på hvordan jeg skal gjøre det analytisk.

 

Det jeg er mest usikker på er når skal jeg bruke sinus og når skal jeg bruke cosinus?

 

Alle vinkler skal vel måles fra positiv X akse? slik at her har F1=15 F2=45 og F3=160

 

Ser forresten nå at det blei litt galt på skissen men det er jo bare en skisse, la oss si at F3=215 grader istedefor 160

 

Jeg vil da finne F i x retning og F i y retning.

 

Om jeg ikke husker helt feil blir F1 i x retning = cos15*20 F2 i x retning = cos45*26 og F3 i x retning = cos215*18

 

F1 i yretning = sin15*20 F2 i y retning = sin45*26 og F3 i y retning = sin215*18

 

For og finne resultanten da vil jeg bruke pytagoras siden jeg har en rettvinklet trekant der hypotenusen former størrelsen av resultanten.

 

Om dette er riktig vil jeg gjerne ha en grei forklaring på hvorfor jeg skal bruke cosinus og sinus der jeg har gjort, det er helt greit å avgjøre hvem jeg skal bruke om jeg løser en trekant men litt værre her synes jeg.

 

og hvordan skal jeg løse retning til Fr analytisk?

post-361680-0-61100600-1409584392_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket nivå er det?

 

Men uansett: La oss se på f.1. Den har en kraft på 26 n og du skal både opgi y verdien og x verdien i henhold til f1.

 

F1x blir da: cosa=fx/26n. Regner med at du kan reglene for. Du stokker om, målet er å finne fx. fx=26n*cos 30= 4.01

 

Du finner så for fy1. Det blir bare sin denne gangen. fy=26*sin30. Du gjør det samme med både f2 og f3( den blir negativ). Grunnen er enkelt for cos og sin. cos a= hostliggene/ hypotenus. Sin a= motstående/ hyp.

 

Litt slurvete, skriver fra mobil :p

Lenke til kommentar

Takk.

 

Tror jeg forstår det, jeg har prøvd og illustrere forståelsen min i paint.

 

Slik jeg forstår det så lager man ett paralellogram der man benytter den trekanten hvor man kjenner vinkel A.

 

Man "forskyver" kreftene ut til enden av resultanten som i en grafisk løsning, der kreftene i y retning blir motstående katet av resultanten som også er hypotenusen, mens x aksen forblir hosliggende katet.

 

ting er litt klarere etter at jeg har fundert litt, fått ting inn på papir og får gode svar :)

 

F1 skulle foresten danne 15grader og 20N du regnet F2 :)

 

 

post-361680-0-99546800-1409594014_thumb.jpg

Lenke til kommentar

"Man forskyver" kreftene ut til enden av resultanten som i en grafisk løsning, der kreftene i y retning blir motstående katet av resultanten som også er hypotenusen, mens x aksen forblir hosliggende katet.". Riktig. Men du får ikke bruk for den grafiske løsningen uansett senere. Jeg vet at man lærer i starten at man skal bruke gradskive samt linjal til å måle vinkler osv( det gjorde jeg selv i år)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...