Gå til innhold

PC eller Mac til ingeniørstudie


Anbefalte innlegg

Hei,

Hva lønner det seg å innvistere i av enten pc eller Mac for et sivilingeniørstudie.

Skal begynne å studere dette fra neste år av, og tenkte derfor å innvistere i en maskin nå.

 

Er det noen programmer som blir brukt i studiene som kun kan bli kjørt

På Windows?

 

Hvilke pc/ Mac vil dere i såfall anbefale, vis jeg i tillegg ønsker god skjermoppløsning (gjerne full HD eller bedre), god lagringskapasitet, og en lett og stille maskin til bruk i forelesninger.

 

På forhånd, takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er enig med over, PC!

Men for min del var det både mac og PC...

Mac'en fungerte som skolemaskin hvor jeg tok notater og den var lett å ha med. Skolerelatert programvare på den maskinen var: Office og matlab.

Men hjemme hadde jeg en middels kraftig Dell stasjonær, til ca 6-7k. Hvor tyngre programvare ble brukt, slik som: Autodesk Revit og solibri.

 

Skole: Macbook Air eller Pro. 8-12k

Hjemme: Dell precision. 7k

 

Nå er det jo avhengig av budsjett. Jeg jobbet 50% ved siden av studiene + fullt lån. Så det gikk bra sånn sett.

Endret av inlife
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Mac lett!

 

Hadde først en pc som kostet 13 tusen, så byttet jeg med pappa til en mac som kostet 11 tusen.

 

Mac er evig mye bedre! Pluss at det hyggelig at man kan låne lader av alle andre som har mac :D

 

Spesielt hvis du ønsker high res er pc håpløs, selv med 8.1, skalering er ikke gøy når det ikke virker. På mac virker det virkelig!!

Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar

Mac lett!

 

Hadde først en pc som kostet 13 tusen, så byttet jeg med pappa til en mac som kostet 11 tusen.

 

Mac er evig mye bedre! Pluss at det hyggelig at man kan låne lader av alle andre som har mac :D

 

Spesielt hvis du ønsker high res er pc håpløs, selv med 8.1, skalering er ikke gøy når det ikke virker. På mac virker det virkelig!!

Direkte komisk å se inkompetente eple-gutters komiske påstander.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, spørs hva du egentlig er ute etter å bruke din bærbar til på studiene. Jeg studerer selv maskin ved universitetet i stavanger og her bruker jeg en del Autodesk inventor, noe som er ikke noe særlig støttet på mac... Mye av CAD software har dårlig støtte på mac, så her er windows nødvendig om du kommer til å bruke slik programvare på studiene dine.

 

Løsningen kan være egentlig å skaffe seg en mac med et sterkere dedikert skjermkort (intel HD4000 osv kan du bare glemme i CAD software) og kjøre den med både os x og windows via bootcamp (Det var løsningen for meg)

 

Her er det f.eks elkjøp ekspress som selger en 2012 mod macbook 15.4" retina til 13K med 2.3 GHz i7 processor og Geforce 650M skjermkort :)

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=50193179&searchclickthrough=true&searchQuery=apple%20retina

 

Om du skal siste modell av macbook pro 15.4 retina med dedikert skjermkort så blir det fort ganske så svindyrt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...