Gå til innhold

Bakgård


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Første gang jeg ser gjennom en port gjennom en port fra deg.

En interessant virkning som jeg har brukt spesielt på reiser hvor man oppdager mange "høl" etter hverandre som man kan eksponere gjennom.

Her sitter komp og skarphet som vanlig og det ble et spennende bilde med lyseblått "passepartout" og gul ramme som naturlig del av bildet.

Dybden gir seg jo selv her.

 

Roar

Lenke til kommentar

Beklager! Her har jeg vært "slepphendt" med å takke for "blomstene" fordi jeg har vært opptatt av andre ting i hele går. Men, takk til Olav Bjarte, Roar, Pentaxen og TCL - for hyggelig kommentar.

 

@ TCL: Jeg er dessverre ikke noen kløpper på konvertering til svaet/hvitt, fordi jeg ikke gjør det så ofte - fordi jeg ikke er så flink til det, fordi....

Ja, du skjønner?

;o)

 

Mvh,

Walter

Lenke til kommentar

Ja, som Tove sier. En del av dine flotte bilder hadde vært veldig spennende å sett i Sort/hvitt - som også gjelder dette. Tove har øye for slikt :)

Men enig med deg - det med sort/hvitt konvertering skulle man i utgangspunktet tro var kun et tastetrykk. Min erfaring (har ennå lang vei å gå) er at dette er en kunst i seg selv. Små varianser kan endre hele bildet totalt. Men selv mange av proffene bruker NIK Silver Effex (https://www.google.com/nikcollection/products/silver-efex-pro/). Det fungerer både i Lightroom og Photoshop - og jeg bruker det ofte selv. Det finnes mange opplæringsvideoer. Forumet er jo bla til å dele erfaringer :)

mvh

Jan

Lenke til kommentar

Takker Jan Høydal for utførlig kommentar og opplysning. Du vet, jeg har faktisk installert NIK SilverEfexx som Plug-In til Elements på min gamle PC, men har bare åpnet det en par ganger, nettopp fordi behovet ikke er til stedet og interessen den veien ikke er så stor heller. Jeg er en utpreget farge-mann (malte i olje i gamle dager), selv om jeg i unge da'r har hatt mørkerom i kjelleren og fremkalt Tri-X og hatt Optimus (tror jeg den het den gang) forstørrelsesapparat på bordet, og lukten av fixeringsvesken hang igjen i klærne da jeg kom ut i dagslyset igjen!

 

Morsom tid, men da dreide ALT seg om sort-hvit. Akkurat nå er jeg inne i en travel periode med ny PC, ny monitor (har hatt i 14 dager - levert tilbake i dag - må skaffe ny, etc. etc.) og har litt FOR mange baller i luften...!

 

Mvh,

Walter

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...