Gå til innhold

Påbygging til generell studiekompetanse etter yrkesfag (!)


Fizzle

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på hvilke muligheter man egentlig sitter igjen med etter at man har tatt "Påbygging til generell studiekompetanse etter yrkeskompetanse"?

Jeg har undersøkt litt rundt dette og det virker ikke som om det er mange fag man får, eller som man kan ta;

Historie
Matematikk 2P-Y
Matematikk 2T-Y
Naturfag
Norsk

Jeg lurer litt på hvordan det blir for meg som elev med fagbrev etter et år med disse fagene. Har jeg egentlig noen muligheter til å søke meg på høyskole / fagskole?

Mange studier krever jo at man har biologi, fysikk, matte (R1+R2?) og diverse andre fag.

Disse fem fagene er de eneste fagene jeg har muligheten til å ta som en del av påbyggingen hvis jeg har forstått det riktig, noe som betyr at jeg etter endt skoletid sikkert må daffe vekk et år på å ta ekstra fag som privatist fordi jeg mangler fag som mange studieretninger har som inntakskrav at man må ha.

 

Går det an å inngå en avtale en avtale med skolen slik at man får tatt noen flere fag og får være med på undervisningen i f.eks biologi / fysikk selv om dette ikke er noe som er en del av planen?

Jeg er veldig bekymret for hvordan dette kommer til å gå.

Mot slutten av året så vil jeg sitte igjen med karakterer i disse 5 realfagene, i tillegg til karakterene fra VG1 yrkesfag (som er veldig dårlige) og karakterene fra VG2 yrkesfag (toppkarakterer).

Noen som kan hjelpe meg litt her og komme med noen tips til hva jeg kan / bør gjøre?

Litt redd for at når tiden for å søke høyskole / universitet kommer så sitter jeg der med for dårlige karakterer (pga VG1) eller at jeg rett og slett mangler fag jeg trenger for å kunne komme inn på noen studieretninger på uni / høyskole.

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hva ønsker du å studere? Generell studiekompetanse kvalifiserer i seg selv til de fleste studier, men for en del studier - typisk innen realfag/ingeniørfag - så kreves det noen spesifikke fag. For noen studier er det krav om minimumskarakterer i enkelte fag, og mange studier har flere søkere enn plasser slik at det blir konkurranse om plassene.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hva jeg vil studere når året er omme, men jeg vil gjerne ha åpne dører.

Tenkte kanskje noe ala biolog / bioingeniør eller noe slikt, men ingenting er sikkert enda.

Og jeg har forresten ikke mulighet til å velge hvilke fag jeg skal ha på påbygg etter yrkeskompetanse.

De fem (4) fagene jeg lista opp er de eneste fagene jeg får.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...