Gå til innhold

Tregt nett med Asus RT-N66U Dark Knight


Anbefalte innlegg

Kjøpte denne ruteren for noen uker siden.https://www.komplett.no/asus-rt-n66u-dark-knight-11n-n900-router/822430

 

Når jeg første satte opp ruteren fikk jeg rett under 50mbit hastighet noe som er hva vi betaler for gjennom Canal Digital. Dette var også samme hastighet som vi fikk tidligere, men den gamle ruteren var en ruter som sto igjen fra tiden med NextGenTel vi måtte sende tilbake. Jeg valgte derfor å kjøpe denne ruteren etter skryt i tester og fra venner, samt at den skulle ha stor rekkevidde.

 

Nå oppleverer jeg dermed helt uholdbare hastigheter. Det kan på en god dag måle 36 mbit i et par sekunder før det 2 min etterpå er nede i 1,48 mbit. I går målte jeg faktisk 445 kbit/sek på en nett-test.

 

Hva kan dette skyldes? Mens den gamle ruteren sto der hadde jeg jevn hastighet rett under 50 mbit/sek.

 

Nå kan jeg knapt laste ned ting. Kan det være noen innstillinger og i såfall, hva kan jeg gjøre? Ta med i betraktningen at jeg er fullstendig blank på slik og dermed trenger å få inn ting med teskje. Setter veldig pris på hjelp!

 

Om det gjør noe forskjell (det gjør det vel fort ikke) bruker jeg en Macbook Air til vanlig.

Endret av MrPark
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du fikk routeren regner jeg med du satt den opp selv ved å logge deg inn på den (?).

Nå husker je gikke spesifikt for Asus-routere (Til tross for at jeg har AC-versjonen selv..), men mange routere har totalt 13 forskjellige kanaler den sender trådløse signaler på.

Fra standard av vil denne hoppe frem og tilbake alt ettersom hvor mye "støy" det er på en kanal.

Om den allerede står på 5 hvor det er 90% støy, hopper den gjerne til kanal 9 hvor det kun er 23%, for eksempel.

 

Årsaken kan rett og slett være støy eller at den går over til kanal 13 - som svært få eldre (Og noen nyere) enheter takler. Ofte finner de ikke engang nettverket.

 

Du kan logge deg inn på routeren og sette fast kanal til 1, 6 eller 11, avhengig av hvilken som har minst støy.

Grunnen til at 1, 6 og 11 er spesielt optimale er pga interferens med de andre kanalene.

Om ønskelig kan jeg forklare det litt nærmere :)

 

 

Kanalen endres her: (se bilde)

http://i.imgur.com/Pbi50c7.png

Lenke til kommentar

Takk for svar MillKman. Jeg fant ut at jeg har en funksjon på macen som gjør at jeg kan scanne området og se hvilke kanaler andre nettverk i området er på. I tillegg gikk jeg inn på min egen ruter som du viste.

 

Jeg fant ut at ruteren min sto på kanal 6. Det gjorde også 3 av de 4 nærmeste andre nettverkene her. I tillegg sto kanalbåndbredde på 20/40 og jeg leste et annet sted at de kun anbefalte å sette den på 20. Så jeg endret til 20 og byttet kanal til 11 som du skrev, og som også ble anbefalt av Wifi-diagnostikk-programmet på macen her og nå fungerer det som vanlig.

 

Takk for hjelpen, det er deilig å ha nett som går hurtigere enn en halv megabit igjen :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...