Gå til innhold

Hjelp til å velge mellom canon ef f/1.4 eller 1.8.


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har bestemt meg for og suplemere mitt nåværende kamerautstyr med en canon 50mm fastlinse, men jeg trenger litt hjelp til å velge, jeg synes 1.4 linsen er litt dyr, men vil gjerne ha noe brukbart når jeg først kjøper.

 

Jeg er ingen fotograf, langt ifra, men har fotografering som en ganske stor hobby.

 

Ps. Tenker også å kjøpe til en blits(isåfall en canon 430ex II), men lurer på om det er verdt det ?

Endret av pedero
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får gode bilder med 1.8, så om budsjettet veier tungt er jo det klart veien å gå. Den har imidlertid litt quirks som kanskje kan være litt irriterende. 1.4 har definitivt bedre byggekvalitet og fokuserer raskere og stillere.

 

Jeg prøvde begge før jeg kjøpte og mitt valg falt på 1.4 versjonen.

 

Husk også at det finnes bruktmarked for dette som absolutt bør vurderes. En brukt 1.4 i god stand ligger som regel på rundt 2k. Blitsen kan du også finne brukt.

Lenke til kommentar

Kikk også på Sigmas tidligere 50/1.4 (ikke Art-versjonen) - den er spesielt god på største blender, og har god byggekvalitet. :)

 

EF 50/1.8 er mye bildekvalitet for pengene, men er litt plastic fantastic.

EF 50/1.4 er fin, og er dømrade skarp blendet ned, men kan (som EF 50/1.8) være litt skrøpelig hvis du ikke er forsiktig med den.

Lenke til kommentar

50mm og 85mm? Da ville jeg heller vurdert 35mm og 85mm.

Har også selv tenkt tanken, spesiellt siden jeg har et halvformats kamera(canon 550d) så kunne det vært lurt med en 35 mm istedenfor 55mm, eller hva ?

 

Update:

hva med denne https://prisguiden.no/produkt/sigma-30mm-f1-4-ex-dc-hsm-for-canon-36126 ??

Tar endel makrobilder så jeg lurte på om dette er noe bra: https://prisguiden.no/produkt/canon-ef-50mm-f-2-5-compact-macro-2866 (tenkte også å bruke det til diverse andre bruksområder)

Endret av pedero
Lenke til kommentar

Tar du makro av insekter eller blomster? Blomster, så gjerne et makroobjektiv på 50-60 mm - til insekter bør du heller opp på en 150mm for lenger arbeidsavstand - eller rundt 100mm for en mellomting som kan brukes til begge deler.

 

Makroobjektivet der gir bare 1:2 forstørrelse - ville da heller vurdert EF-S 60/2,8 makro - et godt og skarpt objektiv. :)

 

Sigma 30/1,4 er mye for pengene - men har noen svakheter som krumt fokusplan. Er allikevel å anbefale. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Jeg har både canon 50mm 1,8 og sigma 30mm 1,4 og er veldig fornøyd med begge to, det er de to objektivene jeg bruker egentlig (har også en vidvinkel og en telezoom med de ligger på hylla 99% av tida). Mye for pengene og for mitt formål mer enn god nok kvalitet.

 

Henning

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kjøpte meg Canon 50mm f/1.8 som tillegg til 18-50 kitobjektivet. Satte pris på oppdateringen, men følte at jeg måtte blende ned mot f/4 for at det skal yte sitt beste. Så oppgraderte jeg normalzoomen til Sigma 17-50 f/2.8 OS, og da ble fastoptikken fullstendig overflødig. Sigmaen på [email protected] kjører ringer rundt Canon [email protected]. Får bedre bilder i alle situasjoner, også i dårlig lys. Full skarphet fra f/2.8 og billedstabilisering gir fantastiske muligheter som den billige fastoptikken ikke makter. Får og bedre farger og en bedre "look" på bildene. Så jeg anbefaler kun å kjøpe 50mm f/1.8 dersom man ikke har råd til en ordentlig normalzoom.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt både Canon 50 f/1.4 og 85 f/1,8. 85-objektivet er mye skarpere på åpen blender, har mye "mer" og finere bokeh, fokuserer raskere og mer presist, og har betydelig bedre byggekvalitet.

 

Canon 50mm f/1.4 har alltid irritert meg, fordi den er svak på blendere opp til f/2.8. På mitt kamera (Canon 6D) er min erfaring at fokusen heller ikke er særlig presis på større blendere enn f/2.8.

 

Jeg støtter også at du går for Sigma 30 + Canon 85 - de har mindre overlappende bruksområde. 30mm på ditt kamera gir en god og anvendelig brennvidde.

Lenke til kommentar

Støttes 100%. 50mm er ikke en spesielt anvendelig brennvidde på crop-kameraer uansett, og objektivet blir heller liggende og støve ned. Den nye Sigma 30 er et mye bedre valg. Men igjen må du vurdere å legge pengene i ordentlig normalzoom i stedet, de har kommet mye lenger enn for 10 år siden da myten om fastoptikkens overlegenhet faktisk hadde noe hold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...