Gå til innhold

Islamist vs Muslim


Anbefalte innlegg

Så du tror på noen andres meninger, men du vet ikke for deg selv, men likevel dømmer du på basis av hva noen andre tror - hva er så forskjellen på deg og en vanlig troende?

 

Kva er kunnskap dersom du ikkje kan stole på andre sine erfaringar og observasjonar?

Eg forbeheld meg retten til å tru til dømes at universetet ekspanderer utan nokon gong å ha sett i eit teleskop. Det same gjeld for islam. I vesten vil vi aldri kunne få like god kjennskap til religionen, som dei delar av verda der den gjennomsyrar samfunnet. Det ville difor vere dårskap å ikkje lytte til folk som har denne kjennskapen. På basis av alle kjelder kan ein så danne seg sitt eige inntrykk, ikkje som blind tru men kritisk kjeldegransking.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

 

Så du tror på noen andres meninger, men du vet ikke for deg selv, men likevel dømmer du på basis av hva noen andre tror - hva er så forskjellen på deg og en vanlig troende?

 

Kva er kunnskap dersom du ikkje kan stole på andre sine erfaringar og observasjonar?

 

 

informasjon uten spesiell verdi

 

Eg forbeheld meg retten til å tru til dømes at universetet ekspanderer utan nokon gong å ha sett i eit teleskop.

 

 

Det er jo greit så lenge du vet at det er din private tro

 

Det same gjeld for islam.

 

 

Din private tro

 

I vesten vil vi aldri kunne få like god kjennskap til religionen, som dei delar av verda der den gjennomsyrar samfunnet.

 

Hvordan vet du det?
Det ville difor vere dårskap å ikkje lytte til folk som har denne kjennskapen.

 

 

like barn leker best ...

 

På basis av alle kjelder kan ein så danne seg sitt eige inntrykk, ikkje som blind tru men kritisk kjeldegransking.

 

 

Man kan danne seg ett intrykk, men det gjør ikke konklusjonen almenn gyldig

 

Så en troende som følger akkurat den samme oppskriften, er akkurat lik deg selv - han eller hun har gransket alle tilgjengelige kilder, gang på gang testet teoriene, og kommet frem til at det stemmer - hva er problemet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...