Gå til innhold

DEBATT: Telekom-tsunami i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har lest innlegget ditt Salvador med stor interesse og det er lett å være enig i mye her. Men det er ett aspekt jeg savner (jfr mitt innlegg sist uke i lokalavisene) Anlegg som har virket en stund har snudd pengestrømmen betydelig i posistiv retning. De fleste har sitt utspring i everk med sterk lokal forankring. Det er liten grunn til å tro at resultatkurven skulle endre seg i motsatt retning igjen, og som vi nå ser i Sverige er deres bredbåndsatsning i ferd med å kompensere for dårlige resultater på andre everksbaserte virksomhetsområder, eks strøm. For en fortsatt positiv utvikling forutsetter jeg bl.a et sterkere samarbeid alternativt fusjon mellom de lokale bredbåndselskapene for høste skalafordeler, sikre en sterkere kapitalbase, større markedsmessig fotavtrykk for å nevne noe. Dette vil bidra til lokal verdiskapning, herunder sikre at selv den som bor på den "nøgne ø" fortsatt kan få et reelt bredbåndstilbud. Så må vi heller ikke glemme den stadig sterkere interaksjonen mellom bredbånd og drift/styring av el-nett hvor det også ilgger betydelige "driftsverdier". Jfr SmartGrid. Min påstand er at norsk elverkssektor sitter på en uslepen diamant som er klar til å foredles og det betyr nødvendigvis ikke at anleggene bør selges. Jeg er redd det blir en svært kortisiktig handling og det har jo energisektoren vært borte i tidligere.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...