Gå til innhold

VG3 Dataelektronikerfaget


Cooki3

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ei jente på 19 år som er veldig forvirret og usikker angående hva jeg skal gjøre med livet mitt akkurat nå.. Har hatt et friår, da jeg begynte på VG3 Påbygg men valgte å slutte pga manglende motivasjon.. Har gått to år på Elektro tidligere.
Planen var at jeg skulle ta opp det siste året og få generell studiekompetanse, men jeg glemte egentlig å søke i år så tenkte at det ikke ble noe skole på meg til høsten.
Men i går fikk jeg melding på tlf om at jeg hadde kommet inn på VG3 Dataelektronikerfaget.. Da har jeg tydeligvis søkt på det men ikke "fullført" søknaden og glemt det bort, så nå står jeg overfor et skikkelig dilemma her.

Jeg trivdes godt på VG2 Data- og elektronikk, og påbygg var et slit for meg. Men hvis jeg går sisteåret der nå, mister jeg retten til å ta VG3 Påbygg senere da? Jeg vet jo at jeg trenger påbygg for å komme meg inn på eventuelle høyere utdanninger..

Og er det noen som har erfaring med den linja? Jeg har ikke lyst til å kaste bort et år jeg ikke får noe ut av..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gikk Dataelektroniker, helt greit det. Sånn jeg har forstått det er forskjellen på Dataelektroniker og IKT servicefag at det blir fokusert mer på elektronikken og mindre på software, husker vi lagde en strømforsyning feilsøkte på printer osv.

 

Jeg var heldig og fikk en lærling plass hos et konsulent firma og jobber i dag utelukkende med en software jeg har spesialisert meg på. Kompisen som gikk samme linje som meg jobber i dag med service på printere og bruker pc kun til og føre timer. Så hva du ender opp med etterpå har mye og si med hvor du har lærlingtiden din.

 

Hvordan det fungerer med hva du har rett på og ikke må nesten noen andre svare på.

Lenke til kommentar

Hvis du trivdes på VG2 så vil du trives på VG3 også. Etter hva jeg har forstått så har man fire år med ungdomsrett eller til man fullfører et videregående løp. Når du mister ungdomssretten skal du bli informert over dette via post. Jeg fikk ikke det brevet før jeg nærmet meg slutten av læreperioden. Jeg er ikke helt sikker, men jeg vil tro du kan ha mulighet til å ta påbygg etterpå.

 

Skal du være helt sikker vil jeg anbefale teg å ta kontakt med enten en rådgiver eller oppløringskontoret. Du er klart i en situasjon der et feilvalg kan gi deg uønkende konsekvenser med tanke på utdanningen din. Du skriver også at du droppet påbygg pga manglende motivasjon. Er du sikker på at du klarer det på nytt? Jo lenger uten skole jo verre vil det bli å begynne igjen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...