Gå til innhold

Forberedelse til Maraton på 1mnd ?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har akkurat oppdaget att det er et maraton her i pattaya den 27.juli altså om akkurat 1mnd. Jeg loper ganske mye fra f;r og kan lett ta et halvmarathon paa sparket, meg jeg har SAAAAAA lyst til aa kunne gjennomfore et helmaraton her nede. Jeg lop maraton i oslo i fjor saa jeg vet hva det dreier seg om. \

Vil 1 mnd med forberedelse vaere nok for aa forberede kroppen paa et helmaraton?

D.v.s at jeg kan klare aa faa inn 1-2 langturer paa opp mot 3 timer vil jeg tro. Vil dette vaere nok ? Maalet mitt er aa kunne fullfore paa rundt 4:30(jeg lop birken halvmarathon paa 1:50 ca naa i juni) . Et annet hinder vil jo selvsagt vaere varmen, det er ca 30 grader i snitt her saa det er rimelig varmt :)

 

Noen som vil synse tro og tipse litt paa dette da ?

 

mvh Terje

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På kun en måned er det ikke mye forberedelse du får gjort. Hvis formen er bra i utgangspunktet kan det gå greit å gjennomføre maratonet likevel. Det viktigste er egentlig å prøve for hardt på å trene deg opp, det kan fort få negativ effekt.

 

Forutsatt at grunnformen er på plass er det nok lurt å legge inn 1-2 skikkelige langturer slik du antyder - og disse bør du få inn relativt snart. Den lengste langturen i forberedelsene ville jeg lagt inn ca - og ikke mindre enn - to uker før løpet. Ellers dreier det seg egentlig å trene omtrent som vanlig, men helst litt redusert de siste par ukene. Du bør først og fremst redusere varigheten på øktene, mens intensiteten godt kan holdes på samme nivå som normalt.

 

30 grader varme er en utfordring, og det er store individuelle variasjoner i hvordan man takler det. Uansett vil du trenge å erstatte både en del væske og salt underveis. Øv deg på dette under treningene! Hvis du bare drikker vann og ikke får i deg salter kan du regne med store problemer. Man får kjøpt spesielle salttabletter for bruk ved langvarige anstrengelser i varmt vær.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...