Gå til innhold

[Løst] WiFi fungerer, men ikke LAN


Anbefalte innlegg

Hei, nå i stad skulle jeg slå på PCen, men internettet fungerte ikke. Så jeg har testet mange mulige ting og fant ikke ut hva årsaken var... Noen som kan hjelpe? (Har en ZyXel P2812 multimodem. Lysene til LAN fungerer..

 

Dette har jeg prøvd:

Bytte port

Slå på og av ruter/PC

Resette til fabrikk instillinger på ruter

Prøvd med flere PCer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det LAN-porten på routeren/modemet som ikke funker? Kommer du på internett via Wifi?

Kan hende modemet har fått feil IP av ISP, men vet ikke helt åssen det funker på ZyXel modemet ditt. Routere/modem pleier å ha lys som sier noe om statusen. Hva sier Wan-lyset? På routeren min lyser det grønt når den har kontakt med internett og gult hvis det er problemer

Lenke til kommentar

Er det LAN-porten på routeren/modemet som ikke funker? Kommer du på internett via Wifi?

Kan hende modemet har fått feil IP av ISP, men vet ikke helt åssen det funker på ZyXel modemet ditt. Routere/modem pleier å ha lys som sier noe om statusen. Hva sier Wan-lyset? På routeren min lyser det grønt når den har kontakt med internett og gult hvis det er problemer

2 lan porter ubrukelige (1 og 2) jeg har prøvd meg frem med 3 og 4, jeg bruker ikke WAN, men DSL og alle lysene som skal lyse (power, internett, trådløst, telefon 2) er grønne, men LAN 3 (den som er tilkoblet PCen) er oransj/gul. Og ja wifi fungerer.

Endret av SleepyNOZ
Lenke til kommentar

Ok, har du prøvd andre PC-er på samme port? Kan hende LAN-portene er ødelagte, eventuelt at du har klart å sette opp statisk IP på PCen

Har prøvd flere på samme ja, men når jeg prøver meg frem på 1 og 2, viser det ikke noe lys, men når jeg bruker 3 eller 4, kommer det lys + PCen registrerer at noe er tilkoblet

Lenke til kommentar

.. Går det ann å fikse problemet hvis jeg setter opp en Static Route mellom PC og ruter? hvis det går, hvordan?

 

Du sa at du ikke hadde nok info om ruteren, så her er litt info:

Power, Trådløst, DSL, LAN 3, Nettverk: lyser grønt, og det skal de.

Vanligvis bruker jeg port 1, men nå fungerer den ikke.

Ruteren sender kun internett igjennom trådløst (skal igjennom kabel også).

Har fungert før.

PCen registrer et signal, men når kabelen er koblet i PC og ruter, men signalet er ukjent og jeg får ingen gateway fra ruteren, kun den "selvgitte" IPen fra windows.

Har prøvd på flere PCer, men kabel fungerer ikke på noen av de, så problemet ligger i ruteren (100% sikkert).

Lenke til kommentar

Det virker som om selve portene er skadet. Jeg finner det tvilsomt at noe som helst vil fungere. Du kan prøve statisk IP og se hvordan det går.

 

Jeg ville ha hørt med ISP(telenor? altiboks?) og sett om du kunne ha fått et nytt et.

Ok, takk for svar, men har funnet ut at det blir nok nytt modem/ruter, er lei av denne p2812, har hatt over 7 stykk av dem, og de feiler etter 2 måneder...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...