Gå til innhold

Hjemmelaget vannkjøling


Anbefalte innlegg

Laget meg en kjøleblokk til cpu i kobber som jeg koblet på kranen til vaskemaskinen... blokka holdt 5-8 grader under testkjøring.. Tenkte med meg selv at jeg måtte være flink å isolere området rundt cpu siden det kondenserte som juling under testkjøringen, spesiellt siden jeg i tilleg skulle ha et 118w peltier element der i tillegg. Så jeg tettet sidene på sokkelen, la et tynnt lag oppå sokkelen (skummelt) og tvingte cpu ned i hullene. Monterte deretter shims, coldplate, peltier og til slutt vannblokken. Så tok jeg like godt silikonsprøyta og kjørte på... La et godt lag rundt hele kjøleren og et lite lag under hovedkort. Pakket kjølesystemet inn i skummgummi. Og kjørte opp pc'en.. CPU temp på -3 idle og 5 under max load...

Kjørte maskinen helt fint en god stund (et par timer), så oppdaget jeg at jeg hadde stillt FSB'en til 166 istede for 160 som er min mest sabile fart på luftkjøling. Så jeg endret den like godt til 160 for å teste stabiliteten..Lagret BIOS endringer, så gikk skjermen i strømsparingmodus som den bruker å gjøre en kort stundt ved boot... bare det at den kom aldri med skjermbildet igjen..

 

Trenger gode forslag tilhva som kan ha klikket!

 

Har prøvd å resette BIOS, hjelper ikke!

Må jeg kjøpe nytt hovedkort??

 

Er det kjent om cpu'er kan få "startvansker" ved slike temperaturer??

 

Abit KG7Raid

AMD Athlon tbird 1400

geforce 3 ti-200

2 X Apacer 128MB DDR RAM CL2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan være silikonet har virket om et dielekrtrikum

og kortsluttet bussen, noe som gjerne skjer ved så høye frekvenser... eller så har rett og slett siliknet revet opp en kobberbane under dine harde tak. Er ikke bare å sprøyte på med silikon når man har slike høye frekvenser, ta deg et kurs i elektronikk.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-19 16:30, Hondaen skrev:

kan være silikonet har virket om et dielekrtrikum

og kortsluttet bussen, noe som gjerne skjer ved så høye frekvenser... eller så har rett og slett siliknet revet opp en kobberbane under dine harde tak. Er ikke bare å sprøyte på med silikon når man har slike høye frekvenser, ta deg et kurs i elektronikk.


 

ja.. hehehe det var det jeg skulle :smile:heheh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...