Gå til innhold

Geniale programmer.


Anbefalte innlegg

For de av oss som har brukt Linux/*BSD en stund, så vet vi ofte hvike programmer man skal bruke for hva, og hvilke kewle programmer som finnes. Men ingen kan alle, og er man fersk, så kan man ingen. Foreslår derfor at man poster programmer man synes er "guds gave til Linux-hackeren".

 

Jeg foreslår derfor:

 

'Everybuddy' http://www.everybuddy.com

En "chatte"-klient som støtter AIM, ICQ, MSN, Yahoo! og Jabber. Har selv brukt den for å komunisere med kompiser som sitter på M$-burker og bruker MSN. Funker utmerket.

 

'GNU Parted'

Et program for å repartisjonere, lage, slette, flytte og koppiere ext2(standard Linux), FAT og FAT32(Wintendo) partisjoner. Fint for å reorganisere diskene dine. NB: Vær @£$#¤% forsiktige, kan tryne en del data hvis du blingser.

 

'Gkrellm' http://web.wt.net/~billw/gkrellm/gkrellm.html

Et monitoreringsprogram for maskinen din. Se hvor mye CPU, minne, disk, prosesser, mm. maskinen din bruker. Nydelig eye-candy som hjelper deg å monitorere boksen din.

 

Noen fler? Nybegynnere kan godt poste også. Alle nonner drar. :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quanta Plus http://quanta.sourceforge.net/

Flott html editor for KDE. Synes de skulle lage en GTK versjon også.

 

KreateCD http://www.kreatecd.de/

Enkelt cdbrennerprogram også for kde :sad:

 

0verkill http://artax.karlin.mff.cuni.cz/~brain/0verkill/

ASCII skytespill. Utrolig gøy å spille i netverk.

 

Gnometerminal med støtte for åpning av flere terminaler i samme vindu. (sånn som kdeterminalen) http://multignometerm.sourceforge.net/

 

Det var det jeg kom på i farta.

Lenke til kommentar

> Hva er det dere bruker for avspilling av MP3er? Jeg har et

> program på maskinen som heter XMMS, som er en winamp klone,

> men lyden høres helt råtten ut på maskinen min (mulig det er

> problemer med lydkortdrivere, SB Live!)

 

Det er nok enten oppsettet av lydkortet, eller oppsettet av xmms. Bruk en mixer(f.eks. aumix) og sett verdiene til litt under max. Se om det er noe sykt i prefs. til xmms. Mulig du kan endre output-plugin. Det er antagelig noe sånt. Har et SBLive selv, fungerer utmerket.

 

> Synes forøvrig at dette var et veldig bra emne!

 

Well, thank you, Sparky! :smile:

 

Btw;

 

Har dere lyst på multiple shell i en term(X/console), bruk 'screen'. Fin-fin. Skift mellom shellene med C-a C-a, lag nye med C-a C-c, skift til spesifik med C-a <tall>. C = <ctrl>. C-a = Hold Control inne og trykk 'a'.

Lenke til kommentar

kan du forklare lydfeilen hos meg og?

 

onboard lydkort. detected som sb varianter i win95 og i dos. i linux:

feil med lyden. visse frames gjentas i flere sekunder, for så å ta neste "blokk" med frames.

 

gjelder uansett om jeg bruker ess eller det andre (folk anbefalte det som godtok multisounds, men det ble værre

 

har prøvd å endre buffer og alle instillinger, prøvd forskjellige drivere etc.

 

har blitt fortalt at det er en interrupt feil, men hvordan fikser jeg dette? kortet funker perfekt i win.

cd-avspilling funker og perfekt i linux

 

soft/hardware:

compaq presario

pentium 166MMX

32ram

9,5gb hd

16x cdrom

teles isdn-kort

grafikkort: trio 64+ 2mb/sis 6326 pci 8mb

win95

redhat 6.2 kernel 2.2.14-5.0

 

(får snart 7.2)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-20 21:51, Dj_Offset skrev:

Quote:


On 2002-02-20 21:14, sjanten skrev:

kan du forklare lydfeilen hos meg og?


onboard lydkort. detected som sb varianter i win95 og i dos. i linux:

feil med lyden. visse frames gjentas i flere sekunder, for så å ta neste "blokk" med frames.



 

Høres ut som om maskinen ikke henger helt med. Det er vel

ikke akkurat snakk om en racer dette, så hva er system

load under avspilling? (Bruk 'top', eller 'uptime')

 

Quote:


gjelder uansett om jeg bruker ess eller det andre (folk anbefalte det som godtok multisounds, men det ble værre


 

Mener du OSS eller ESD?

 

Quote:



har blitt fortalt at det er en interrupt feil, men hvordan fikser jeg dette? kortet funker perfekt i win.

cd-avspilling funker og perfekt i linux


 

Interrupt feil? Sjekk /proc/interrupts så kan du se eventuelle

interrupt delinger/konflikter. Hvis du skal "force" noe må du

enten gjøre det i bios (hvis du kan), eller fysisk flytte kort

på hovedkortet. Kanskje vanskelig å flytte et innebygget

lydkort, men du kan flytte de som kommer i konflikt.

 

 

Quote:



soft/hardware:

compaq presario

pentium 166MMX

32ram

9,5gb hd

16x cdrom

teles isdn-kort

grafikkort: trio 64+ 2mb/sis 6326 pci 8mb

win95

redhat 6.2 kernel 2.2.14-5.0


(får snart 7.2)


 

Generelt tror jeg du kan satse på å oppgradere software.

Inntil du fixer rh 7.2 bør du kanskje vurdere å oppgradere

til kernel 2.2.20.

 

 

 

bestiller 7.2 nå :grin:

 

det er ikke det at maskinen stresser, den jobber nesten ikke i det heletatt, og i win funker det perfekt!

 

jeg kan ikke komme inn i bios, fordi det er en compaq :sad:

 

prøvd både oss og esd (jeg husker ikke navna :razz: )

 

problemet er også tilstede når jeg prøver å konfigurere lydkortet. men ikke under midiavspilling. har prøvd mengder av de vedlagte driverene (vedlagt i redhat, that is).

 

btw: hva er nytt i kernel 2.2.20?

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-21 15:02, Instigator skrev:

Quote:



jeg kan ikke komme inn i bios, fordi det er en compaq :sad:



 

trykk F10 ved oppstart. Bios og bios, det er det de kaller det. Selv om den kjører fra en non-dos partisjon på disken. Hvis du har fjerna den er det værre...

skal teste. (mener å huske å være innom "setup" (f10) når hd'ene klikka. kunne egentlig ikke endre på noe, bare se at ting døde :roll:

 

fikk ikke teste cat minfil.wav, men jeg prøvde å konfigurere lydkortet i sndconfig igjen. fikk irq error (alt som før, men la merke til meldingen når jeg avslutta). prøvde på ny, valgte en annen irq (fra 5 til 9) fikk lyd!

 

fra "pop-hell(o)" til "hello, my name is..." osv. starta x og xmms. begynnte å spille av en sang på en winpartisjon, funka perfekt i et par sekunder (bortsett fra at lyden var veldig daff), så døde lyden! ingenting funka. prøvde sndconfig igjen.

 

for å forsikre meg at ikke kortet var dødt starta jeg windows, og det første som møter meg er den grusomme windowslyden som kom med win95! :evil:

 

går til linux igjen nå...

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-21 15:02, Instigator skrev:

Quote:



jeg kan ikke komme inn i bios, fordi det er en compaq :sad:



 

trykk F10 ved oppstart. Bios og bios, det er det de kaller det. Selv om den kjører fra en non-dos partisjon på disken. Hvis du har fjerna den er det værre...

skal teste. (mener å huske å være innom "setup" (f10) når hd'ene klikka. kunne egentlig ikke endre på noe, bare se at ting døde :roll:

-har nå testa. eneste som skjedde var at lilo ble fucked up (til jeg restarta) sto bare "LI" på skjermen :eek:

 

fikk ikke teste cat minfil.wav, men jeg prøvde å konfigurere lydkortet i sndconfig igjen. fikk irq error (alt som før, men la merke til meldingen når jeg avslutta). prøvde på ny, valgte en annen irq (fra 5 til 9) fikk lyd!

-tillegg: har nå og testa irq 7

 

fra "pop-hell(o)" til "hello, my name is linus torvals and i introduce linx eh linux" starta x og xmms. begynnte å spille av en sang på en winpartisjon, funka perfekt i et par sekunder (bortsett fra at lyden var veldig daff), så døde lyden! ingenting funka. prøvde sndconfig igjen.

-rettelse: lyden er ikke perfekt! den spilles av _meget_ sakte. mørke stemmer osv. grusomt! lyden stopper ikke. samme resultat med cat fil.wav > /dev/dsp

 

[ Denne Melding var redigert av: sjanten på 2002-02-21 16:12 ]

Lenke til kommentar

Jeg syns windowmanageren fluxbox er veldig bra, minner masse om blackbox. Den er god på eldre maskiner siden den har veldig mye lavere krav enn foreks gnome.

 

Pico, tekstbehandleren er enkel og grei i bruk, jed er også bra.

 

X-chat irc client er bra. Den har støtte for flere "channelvindu", noe som bitchx ikke har.

 

Adom: rollespillet er veldig bra men veldig vanskelig. Likevel er det one to have i spilleverdenen.

 

Roar

Lenke til kommentar
Quote:


On 2002-02-27 14:38, Ge3k skrev:

Jeg syns windowmanageren fluxbox er veldig bra, minner masse om blackbox. Den er god på eldre maskiner siden den har veldig mye lavere krav enn foreks gnome.


Pico, tekstbehandleren er enkel og grei i bruk, jed er også bra.


vim :smile:


X-chat irc client er bra. Den har støtte for flere "channelvindu", noe som bitchx ikke har.


øh? flere channelvindu? Hva mener du? btw, irssi!


Adom: rollespillet er veldig bra men veldig vanskelig. Likevel er det one to have i spilleverdenen.


Roar



Lenke til kommentar

Slashdot [www.slashdot.org] har mange gode saker og mye aktuelt om Linux og masse annet nerdestoff :-).

For en tid hade de en sak om gode programmer til gamle maskiner. http://slashdot.org/article.pl?sid=01/12/2...241&mode=thread

Diskusjonene er ogsaa jevnt over av bra kvalitet med mange gode innlegg og tips.

 

En annen del av OSDN nettverket der man kan finne mer programmer en man noensine har bruk for, men med litt ujevn kvalitet er Freshmeat [www.freshmeat.net]

Lenke til kommentar

Jeg anbefaller blant annet :

 

 

Mailclient :

Cronos II genialt Mail Program (du finner den på freshmeat)

 

Aterm :

en god terminal med mange muligheter,...

 

Editor :

VI, en drit bra teksteditor (terminal basert) - Jeg mener VI og ikke VIM,.. trenger ikke det ekstra lille tilegget som VIM har. Originale VI er bare så KONGE :wink:

 

Movieplayer :

Mplayer, grei spiller med muligheten for flotte skins osv...

 

WMQuake :

Spill originale Quake i et lite 64x64 vindu i WIndowMaker (Ikon størrelse) haha drit rått,.. og bare for morroskyld seff !!!

 

jaja, dette var da noen hvertfall !!

 

 

[ Denne Melding var redigert av: alaruz på 2002-03-01 16:20 ]

Lenke til kommentar

Quote:



Jeg foreslår derfor:


'Everybuddy'

En "chatte"-klient som støtter AIM, ICQ, MSN, Yahoo! og Jabber. Har selv brukt den for å komunisere med kompiser som sitter på M$-burker og bruker MSN. Funker utmerket.



 

Jeg faar ikke den Everybuddy til aa virke med Microsoft Messenger (MSN). Er det noe spesielt jeg maa gjore for aa faa det til eller ?

 

Faar en meldingen om at jeg ikke kan logge inn ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...