Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Switch konfigurasjons-script SNMP


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har fått tak i en centrecom switch , Allied Telesyn AT-8116 ,16 ports 10/100 autosensing , m/management.

 

Mitt nettverk er som følger :

 

Telenor-Isp

Alcatel-adslmodem

Wlinx brannmur/NAT Dhcp server/gateway/ port forwarding/filtering

AT-8116 10/100 managed/Switch

 

VPN1 :Arbeidsstasjon1 Gameserver/filserver

VPN2 :Arbeidsstasjon-> AT-3012 hub -> 3 Arbeidsstasjoner

VPN3 :AT-3012 hub -> 2 Arbeidsstasjoner

 

Slik jeg har forstått det , så er det 2 muligheter å konfigurere switchen.

1. Koble til via rs232 9-pin com1 og en terminal (telnet/hyperterminal)

2. koble til ved hjelp av snmp software.

 

Brukermanualen er til liten hjelp , da den er skrevet for dem med kjennskap til snmp ved hjelp av cli. Jeg klarer ikke holde styr på hva jeg driver med , etter noen timer med cli-kommandolinje spørring på porter osv. håpløst.

 

Jeg har prøvd tilkobling via com-port med hyperterminal , men oppnår ikke kontakt med switchen.

 

Snmp management programmer er jo svindyre , så jeg prøvde å laste ned demoprogrammer. Har jeg simpelthen ikke forstand til å skjønne noe av dette? hvordan dette fungerer er og blir et mysterium for meg.

 

Er det noen som har greie på dette ?

 

Finnes det noe software med et brukervennlig grensesnitt basert på snmp, som ikke koster skjorta ,og hvor man ikke trenger å kunne snmp?

 

Dersom det lar seg gjøre med et lite script , har noen et forslag til et slikt ? , husk jeg har ikke snmp software.

 

Hjelp !!!!!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å bruke SNMP trenger du community string for read og write. Hvis switchene er nye, er dette som regel "public" I tillegg må switchene være SNMP enablet, noe som ikke er default for mange. (Kjenner ikke til den typen switch du har)Du må også ha satt IP adresse på dem.

 

Jeg synes det er litt rart at du ikke når den på Console inngangen (RS232), da dette ofte er eneste mulighet ved første gangs konfigurering. Har du sjekket at du benytter riktig kabel? (Må som regel være av typen 0-modem) Oppsettet for HyperTerminal skal være default bortsett fra hastigheten. Som regel skal denne settes til 9600.

 

Hva er det egentlig du skal konfigurere på switchene?

Lenke til kommentar

Goood , en som har peiling . Nå steg humøret et par hakk . :-) :-)

 

Dette er en brukt switch , og jeg vet ikke hvordan denne har blitt brukt tidligere.

 

Jeg ønsker å kunne få en oversikt over hvilke porter som tilhører de ulike vpn's.

 

Jeg har ikke klart å registrere switchens ip-adresse , så jeg antar at den ikke er satt.

 

Jeg tok for meg manualen , og brukte null-modem kabel fra com1 til terminal/rs232c. Jeg satt porten som anvist i manualen.

 

Jeg koblet til og fikk opp et terminalvindu.

Men , da kom jeg ikke lenger.

Jeg startet cli ,prøvde å pinge en arbeidstasjon, men fikk kke kontakt.

 

Jeg startet da et program som heter snmpc , en demo, snmpc600 evaluation laget av castle rock computing , her fikk jeg logget på , jeg fikk opp et visuelt bilde av nettverket , men finner ingen info om switchen. Den er usynlig.

 

Manualen sier at man må legge til mib.filer i en snmp manager.

standard.mib

rfc1493.mib

atkknbsw.mib

atkknb.mib

 

Jeg prøvde dette , men disse var allerede lastet.

 

Manualen referer også til noen private mibs : Switch.mib og Gswitch.mib??

 

Jeg vil prøve i det lengste å unngå snmp via cli.

 

Jeg skal prøve igjen med terminal inngangen , skifte kabel , og sette switchens ip-adresse , slik som du foreslår .Det står info om dette i manualen.

 

 

-AndreM

"For å bruke SNMP trenger du community string for read og write. Hvis switchene er nye, er dette som regel "public" I tillegg må switchene være SNMP enablet, noe som ikke er default for mange. (Kjenner ikke til den typen switch du har)Du må også ha satt IP adresse på dem."

 

 

 

 

Jeg skal prøve å sette IP adresse på den. ok.

 

Community string for read og write ????? Hvordan?

 

Jeg prøver get-comm , er det mulig i ledetekst å gjøre dette.??

Jeg får unknown command . Er cli ikke command line interface = ledetekst . ??

 

SNMP enablet ?? ,må settes med cli , for å kunne bruke remote management. ok. skal sjekke dette. Bør vel også stå i manualen.

 

 

 

 

Hmmm ......

 

Tror dette er way over my head ... :-?

Lenke til kommentar

Jeg ønsker å kunne få en oversikt over hvilke porter som tilhører de ulike vpn's.

Community string for read og write ????? Hvordan?

 

Jeg prøver get-comm , er det mulig i ledetekst å gjøre dette.??

Jeg får unknown command . Er cli ikke command line interface = ledetekst . ??

 

Ikke de ulike vpn's, men ulike VLAN tenker jeg :) Community string er på en måte passordet for SNMP tjenesten i switchen. Dette settes opp i configen i switchen. Du kan ikke kjøre get-comm kommando i ledetekst, da det nok bare er switchens software som skjønner denne kommandoen. Når du kommer inn på switchen, er det rart om du ikke må enten logge deg inn eller enable den på noen måte. I Ciscoswitcher er det slik at du kommer inn i et modus, og der må du enable den for konfigurering. Nå er ikke din switch lik, men prinsippene kan jo være like. Cisco kjører IOS som sikkert på mange måter kan sammenlignes med din CLI. Det er et eget "språk", og kommandoene står som regel beskrevet i manualen.

Lenke til kommentar

Ooops , Jeg ser at jeg har opprettet tråden 2 ganger , skal prøve å få den ene stengt.

 

Jeg beholder denne åpen , stenger den andre.

 

 

OK, my man AndreM. :smile:

 

Du har helt rett ... VLAN

 

VPN :oops: , som sagt jeg er grønn.

 

Tror jeg skjønner litt mer nå , jeg får prøve meg en gang til med terminalpålogging.

 

Jeg Leier ut kjelleren til en familie med flere pc'er .

Samtidig har Jeg et loft hvor jeg har teleplint, Adsl modem , Brannmur , switch , hub, gameserver/filserver samt et "gutterom" med 2 spille maskiner.

I hoved etg. har jeg min datters pc.

 

Jeg hadde en forhåpning om at switchen kunne ordne kjellerleiligheten på VLAN1 la oss si 3 porter ,

Min datters pc på VLAN2 1port

Resten av portene VLAN3 til gutterom/loft.

 

Alle skal ha internet-tilgang , men ønsker kontroll av kommunikasjon mellom VLAN1 VLAN2 og VLAN3.

 

Er jeg helt på jordet. ???

Lenke til kommentar

Tanken med VLAN er god den, men jeg skjønner ikke helt poenget ditt. Fordelen med VLAN er at du skal kunne dele switchen i flere nett. Hvis alle i huset skal benytte ADSL modemet ditt, må du tenke på at du trenger routing mellom de nettene du setter opp som VLAN. Det samme gjelder hvis du vil at maskinene skal kunne snakke med hverandre. VLAN1 kan altså ikke snakke med VLAN2 hvis switchen ikke støtter routing. (Lag 3 switch) Du kan route i ADSL routeren, men da krever det at den har støtte for VLAN og Trunking (flere VLAN på en link), noe jeg tviler sterkt på.

 

Kanskje litt forvirrende, men jeg tror det er best om du fjerner VLAN på switchen, slik at alle kan snakke med alle. (Hvis det er det du vil da)'

 

Edit: Wohooo, 100 glupe innlegg :)

Lenke til kommentar

Oioioioi nr.1

 

Jeg har ikke brukt d-sub 9pin CROSSOVER cable.

Nullmodemkabel er vel krysset . Jeg har brukt en straight-through cable.

 

Huff og huff ......pinlig dersom dette er årsaken.

 

 

 

Oioioi nr.2.

 

Her ble det mye og forholde seg til på en gang.

 

Brannmuren er gateway og dhcp server , men har kun en local port , altså ingen router.

 

Switchen må route adsl tilgangen altså.

 

Nå er dette en layer2 managed switch , så her får et problem.

 

OK.

 

Uansett . Takk for hjelpen AndreM. :)

 

Har blitt litt klokere , forhåpentligvis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...