Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen


Anbefalte innlegg

Jeg bare reagerer på at det står på Udir at sensor og eksaminator skal prøve å se det eleven kan og IKKE det eleven ikke kan under muntlig eksamen. Hvorfor er det da alltid slik at jeg etter muntlig eksamen alltid kun får vite det jeg ikke mestrer? Og hvis de bare skal se på det jeg kan, sier det ikke i seg selv at alle bør få 6 da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

... :nei:

 

Det er sant at de skal se på hva eleven kan og ikke hva de ikke kan. Dersom du ser på vurderingskriteriene deler de inn karakterene alt etter hva eleven mestrer. Du får vite etter en muntlig eksamen hva du ikke mestrer da dette er en del av begrunnelsen for karakteren din. Det er med på å klargjøre for deg hvorfor du ikke fikk en høyere karakter. Hovedfokuset skal uansett være på hva eleven faktisk kan. Jeg ser ikke helt hvordan du kan vri dette om til at alle bør få 6? Det er klare vurderingskriterier. Selv om man skal fokusere på hva eleven mestrer, så er jo kunnskapen eleven viser tilsvarende til et karakternivå. Dette er jo nødvendigvis ikke en 6'er.

Lenke til kommentar

Du strøk i logikk, ikke sant ?

 

Det er faktisk helt vanlig å påpeke det som IKKE fungerer, blant annet fordi listen over det som ikke fungerer som regel er langt kortere enn den over det som fungerer, og også fordi at det at noe fungerer, er helt normalt. [Addendum: og det som er normalt, er ikke noe å nevne, jfr at aviser sjelden rapporterer at noe fungerer, selv om det finnes mange eksempler på dette.] (Generell kommentar, men den er altså anvendelig også her...)

 

Og hva karakterer angår: HALLO, de skal se på hva eleven kan AV PENSUM, og hvis det eleven kan, bare er en brøkdel av dette pensumet, må karakteren settes tilsvarende lavere.

Endret av akroev
Lenke til kommentar

Altså, jeg hadde eksamen i dag og fikk ingen positiv tilbakemelding og jeg besto... Så jeg synes sånn sett at det er kjipt at de ikke forteller oss noe vi utmerket oss kjempe godt i heller. Det er ikke sånn at jeg forventer at de skal fortelle alt vi gjorde bra. Kanskje du burde tenke før du skriver, Akroev ;) Tøff kan du leke her, men i virkeligheten funker det nok ikke, nei! Du, de skal ikke se på i forhold til hele pensum... Man får ikke testet en elev i alt på kun 30 minutter, så du burde nok lære å tenke logisk ;)

Lenke til kommentar

Jeg leste hele, men jeg reagerer på at du forventer at det skal være mulig å teste oss i alt av pensum på 30 minutter! Det er helt umulig, så det er ikke slik at de skal trekke deg for de kapitlene de ikke fikk testet deg i, noe de heldigvis ikke gjør! Det er noe du missforstår, Akroev, og jeg håper du tenker med hjernen i stedet for rumpa. Du hadde spart deg for mye. Forresten, er det vel forskjell på hva som tolkes av negative og positive kommentarer? Aviser skriver blandt annet også mye om folk som feirer 17. Mai. Det er jo bare koselig? Sprer en slags glede i oss, og det samme gjør gode tilbakemeldinger på eksamen. Da jeg fikk BARE negative kommentarer på eksamen når jeg fikk 3'er, så lurer jeg jo selvfølgelig på hvorfor jeg ikke fikk stryk?

Lenke til kommentar

Fordi du viste tilstrekkelig kunnskap til å få karakteren 3. Du hadde mao. mer kunnskap enn det som forventes for karakterene 1 og 2, men mindre kunnskap enn det som forventes for karakterene 4, 5 og 6. Siden du tross alt fikk 3 har du sagt en del riktig, og jeg er enig i at du burde fått positive kommentarer på dette.

Lenke til kommentar

Ikke sant, endelig noen som sier noe som gir mening. Orker ikke å høre det "out of the world"-tullet til Akroev om at aviser bare publiserer negative ting etc, for det stemmer heller ikke. Ironien kan du bruke et annet sted "Hyggelig at du overså det" ;) Synd for deg hvis du følte deg skuffa, for slik tull som det der orker jeg ikke å bruke så mye tid på å diskutere. Men jeg lurer egentlig bare på om det er meg som bare får negative kommentarer for hver eksamen?

Lenke til kommentar

Og forresten, kunnskap er kunnskap! Enten er noe feil eller så er det riktig! Kan ikke sette det i forskjellige karakternivåer, kan man det? Hvordan da?

 

Dette er kanskje grunnen til at du ikke oppnår en høyere karakter. Dette er ikke tilfelle i det hele tatt. Det færreste er enten galt eller riktig. Sensor er som oftest ikke ute etter et fasitsvar, med mindre det er snakk om matematiske fag. Resonnering er svært viktig i de fleste fag.

 

Har du i det hele tatt sett på vurderingskriteriene? Det er ekstremt mye som vektlegges. For eksempel bruk av fagterminologi, trekke inn relevant teori, drøfting, trekke linjer i faget osv. Det virker som om du har en helt ensidig tankegang. En person som har en god refleksjonsevne, men mangler bruk av fagterminologi og relevant teori vil selvfølgelig ikke oppnå toppkarakter. Det er uansett da viktig å fremme den gode refleksjonsevnen ved fastsettelse av karakter.

 

rpgn summerer det opp veldig greit.

 

Nå har jeg også lest det siste innlegget ditt. Det er synd at du ikke fikk tilbakemelding på hva som faktisk var bra, for det er jo det de faktisk skal legge vekt på. Jeg har konsekvent fått tilbakemeldinger på hva jeg har gjort bra, så jeg kjenner meg ikke igjen i hva du skriver. Det har muligens vært et par setninger om hva som evt. trakk ned, men ikke noe mer enn det...

Lenke til kommentar

Joda, en del "social interest" skriver de jo om, bla for å variere stoffet og fylle ut litt - men det er faktisk ikke vanlig for en avis å skrive om det som fungerer bare av den grunn. De rapporterer om åpningen av et sykehjem, og det skjer at de skriver om sykehjemmet som en "social interest" sak - men de fleste gangene de faktisk skriver om sykehjem, er det i forbindelse med noe som ikke fungerer, eller fordi en budsjettbehandling behandles som en nyhetssak. Det at sykehjemmet fungerer, er noe de ikke skriver om, med mindre dette kan knyttes til noe annet, f.eks at noen som jobber der, har et jubileum.

 

Og dette er altså helt normalt - unntakene nevnes og det normale lar man være å nevne, ganske enkelt fordi at dette vanligvis gir en kortere liste å rapportere.

Lenke til kommentar

Har hatt 6 muntlig eksamener det siste året, og har fått 6,6,6,6,5,4 i karakter, og samme hvilken karakter jeg har fått så har sensor påpekt både negative og positive sider ved presentasjonen. Hvis du hadde en lærer du kjenner så vil jeg anbefale å spørre denne personen. Men man får sakt relativt lite i tiden man har denne presentasjonen, så vil tro det er et greit utgangspunkt å se på det som ikke kom tilbake som negativ feedback som deler av presentasjonen du greide bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...