Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Router eller server


Anbefalte innlegg

Jeg og min bror har to datamaskiner.

Vi får adsl 1 Mbit linje 25.10.

Det vi lurer på er om vi burde kjøpe en router som deler adsl linja og fungerer som et nettverk.

Koster 1680 kr.

 

Eller om vi skal bygge oss en grei server med tre nettverkskort, for og dele adsl linja og nettverket.

koster. 3000 kr

 

Takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt klart best å sette opp en ruter for å dele linjen hvis du får minst to IP-adresser fra ADSL-leverandøren.

 

Hvis du kun får en IP-adresse er det greit å sette opp en av de to maskinene som en server som installeres med Windows 2000/XP Professional og to nettverkskort. Slå på Internet Sharing så er dere i gang. Dette fungerer utmerket, men krever at den som deler ut ADLS-linjen alltid står på når den andre maskinen skal nå Internett.

 

ITpro.no.

 

_________________

"Svaret er ikke å vite alt, men å vite hvordan man kan finne det."

 

[ Denne Melding var redigert av: ITpro på 2001-10-19 19:42 ]

Lenke til kommentar

jeg har telenor adsl 1mb linje og 4 PC-er i lan kobla til en broadband smc router

har bare en ip, eller egentlik ikke den er jo duynamisk men ettersom routeren er logga på så lenge den har strøm har du samma ip

den funker dritfett det jeg er mest fornøyd med er vel brannmuren ligger på stealth på alle porter og enkel og bra og sette opp

spill og greier går fint med alle pcene samtidig

så løp og kjøp en router..verdt det

Lenke til kommentar

komplett.no har den også..

 

har selv denne routeren og er meget fornøyd. Veldig lett å sette opp, og hvis det er problemer fikses det veldig fort i firmware oppgraderinger. har br7008 routeren (7 10/100 switch porter) og bruker den foreløpig på 3 maskiner, men rett som det er er det 1-2 fler koblet på den. Kjøpte den når den kostet 100 kroner mer enn 4 porter versjonen. Bruker printerserver funksjonen på den også, og det fungerer helt ypperlig.

 

Har også telenor adsl og fungerer helt ypperlig.

Lenke til kommentar

med en router trenger du ikke å ha på server-maskinen for å gå på internett eller holde på IP'en. Jeg har f.eks. maskinen min på soverommet mitt (den blir i så fall brukt til server). Og den durer noe voldsomt hvis man ligger og prøver å sove med den summingen i bakgrunnen, og alt du tenker på er den irriterende lyden.

 

Er det noen som har noen erfaringer med "Billion Broadband (xDSL/Cable) IP-Router"? Den er jo 600kr billigere enn "SMC Barricade High Speed Internet" på komplett.

 

[ Denne Melding var redigert av: Pion på 2001-10-22 22:28 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...