Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Psykologi 2 eksamen VGS


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal ha eksamen i psykologi 2 imorgen, lurer på om det finnes folk som kan gi meg noen tips. Temaet mitt er sosialpsykologi, det sies i oppgaven at jeg skal ta utgangspunktet i et eller flere læreplanmål. Om det er noen som har gode erfaringer kunne ha svart på to spørsmål.

Om jeg kombinerer individets roller med gruppepress, vil det være god utgangspunkt for en 10 min presentasjon? Jeg vurderer å diskutere rollene et individ får i sosiale sammenhenger som preger til å velge konformitet framfor egne observasjoner. (Da vil jeg også nevne grupper og hvordan betydning de har for endring av vår atferd)
Høres dette ut som en god plan for en 10 min presentasjon?

Endret av Snooo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde selv eksamen i psykologi 2 her om dagen. Jeg må si du fikk et utrolig bredt tema. Jeg trakk ledelse og gruppeprosesser i forbindelse med ledelse. Det var likevel enormt mange kompetansemål som var knyttet til dette (ifølge oppgaven), både innenfor sosialpsykologien og kommunikasjon.

 

Jeg ville ikke ha diskutert noe som helst i presentasjonen da den ikke teller noe som helst. Det eneste jeg gjorde i min presentasjon var å definere ulike begreper og kun liste opp noen teorier og gruppeprosesser jeg mente var relevant for oppgaven min uten å forklare det videre.

 

Du står altså helt fritt til å utforme din egen oppgave med egen problemstilling? Oppgaven virker helt grei. Hva satser du forresten?

Lenke til kommentar

Jeg hadde selv eksamen i psykologi 2 her om dagen. Jeg må si du fikk et utrolig bredt tema. Jeg trakk ledelse og gruppeprosesser i forbindelse med ledelse. Det var likevel enormt mange kompetansemål som var knyttet til dette (ifølge oppgaven), både innenfor sosialpsykologien og kommunikasjon.

 

Jeg ville ikke ha diskutert noe som helst i presentasjonen da den ikke teller noe som helst. Det eneste jeg gjorde i min presentasjon var å definere ulike begreper og kun liste opp noen teorier og gruppeprosesser jeg mente var relevant for oppgaven min uten å forklare det videre.

 

Du står altså helt fritt til å utforme din egen oppgave med egen problemstilling? Oppgaven virker helt grei. Hva satser du forresten?

Eksamen er 10 min presentasjon og 20 min samtale, antar at selve presentasjon har litt å si i forhold til førsteinntrykket osv. Ja, jeg står helt fritt til å lage en problemstilling og oppgaven (eneste kravet er at det skal dekke læreplanmål, minst 1) Satser på å få 5. Føler du at samtalen etter presentasjonen hadde betydelig mer å si? Ble du spurt om alt fra hele pensumet eller ting knyttet til presentasjonen din? Hva fikk du om jeg kan spørre? :)

Endret av Snooo
Lenke til kommentar

 

Jeg hadde selv eksamen i psykologi 2 her om dagen. Jeg må si du fikk et utrolig bredt tema. Jeg trakk ledelse og gruppeprosesser i forbindelse med ledelse. Det var likevel enormt mange kompetansemål som var knyttet til dette (ifølge oppgaven), både innenfor sosialpsykologien og kommunikasjon.

 

Jeg ville ikke ha diskutert noe som helst i presentasjonen da den ikke teller noe som helst. Det eneste jeg gjorde i min presentasjon var å definere ulike begreper og kun liste opp noen teorier og gruppeprosesser jeg mente var relevant for oppgaven min uten å forklare det videre.

 

Du står altså helt fritt til å utforme din egen oppgave med egen problemstilling? Oppgaven virker helt grei. Hva satser du forresten?

Eksamen er 10 min presentasjon og 20 min samtale, antar at selve presentasjon har litt å si i forhold til førsteinntrykket osv. Ja, jeg står helt fritt til å lage en problemstilling og oppgaven (eneste kravet er at det skal dekke læreplanmål, minst 1) Satser på å få 5. Føler du at samtalen etter presentasjonen hadde betydelig mer å si? Ble du spurt om alt fra hele pensumet eller ting knyttet til presentasjonen din? Hva fikk du om jeg kan spørre? :)

 

Vel, nå er jo det slik at det er en del endringer vedrørende muntlig eksamen som gjelder fra våren 2014. Blant annet står det på udir at presentasjonen ikke har noe å si for vurderingen:

 

"Det er den kompetansen eleven viser under selve eksamenen som sensorene skal vurdere. De notatene som eleven har produsert i forberedelsedelen, for eksempel presentasjonen, er ikke en del av vurderingsgrunnlaget. Hvis sensorene er uenige om karakteren, er det den eksterne sensoren som bestemmer."

 

Av den grunn vektla jeg ikke presentasjonen i det hele tatt. Jeg gjorde kun det jeg nevnte i forrige innlegg. Det er ikke lurt å nevne noe i presentasjonen som en egentlig kan få uttelling for under fagsamalen. Presentasjonen min var kun ment som en innledning til fagsamtalen, noe jeg også nevnte.

 

Nå hadde jeg jo en oppgave som var knyttet til ledelse og gruppeprosesser som en leder bør være klar over. Jeg fikk først og fremst spørsmål om dette, men jeg ledet så å si samtalen selv. Så det jeg var inne på av eget initiativ var kompetansemålene som gikk ut på lederstiler, konflikter og gruppeprosesser. Sensor og læreren min stilte en god del spørsmål rundt det jeg snakket om. De spurte meg kun om 1 kompetansemål som ikke inngikk i selve oppgaven, og det var dette kompetansemålet om autoritet og lydighet. Likevel hadde jeg forberedt meg på dette da det er svært knyttet til ledelse. Jeg fikk 6.

 

Så lenge du holder samtalen i gang og svarer utfyllende på oppgaven ser jeg ingen grunn til at de skal gå ut på andre områder som ikke er knyttet til oppgaven din. Det rekker man ikke. Dersom det skulle være noe får du nok kun 1 spørsmål. Jeg vil si det er rimelig spesielt om du får mange spørsmål om noe som ikke er relevant for oppgaven din, men noen sensorer er jo og ganske spesielle da... Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...