Gå til innhold

Hvordan fylle vann i kjølinga mi?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dra på en bensinstasjon og kjøp batterivann. Dette er destilert og renset. I tillegg er det en stor fordel å ha algedreper/farge. Dette fås kjøpt både hos microplex, 3dfxcool og netconnection hvis jeg ikke tar feil.

 

IKKE bruk springvann da dette ikke er så rent som du tror. Det kommer til å føre til algeoppblomstring med dertil dårlig kjøleresultat og muligens at noe blir helt tett. Kommer an på varme i rommet og hvor mye lys som treffer slangene, men i disse "vindu i døra på kabbiset"-tider så er algeoppblomstring et mulig problem.

 

DrErling

Lenke til kommentar

IKKE bruk vann fra springen!!! det kan permanent ødelegge pumpen og blokkene! kjøp destillert vann fra et apotek, og bruk det. hvis du vil, så kan du gjerne tilsette stoffer fra microplex(eller andre steder), faktisk så anbefaler jeg at du bruker AC53101 fra microplex. hvis du vil ha noe uv-reaktivt så kan du gjerne bruke det og... :D

Lenke til kommentar
IKKE bruk vann fra springen!!! det kan permanent ødelegge pumpen og blokkene! kjøp destillert vann fra et apotek, og bruk det. hvis du vil, så kan du gjerne tilsette stoffer fra microplex(eller andre steder), faktisk så anbefaler jeg at du bruker AC53101 fra microplex. hvis du vil ha noe uv-reaktivt så kan du gjerne bruke det og... :D

 

tror ikke folk med akvarie kjøper destillert vann fra et apotek...Så pumpa tar ikke skade av vanlig spring vann...

 

TaZ

Lenke til kommentar

 

tror ikke folk med akvarie kjøper destillert vann fra et apotek...Så pumpa tar ikke skade av vanlig spring vann...

 

TaZ

 

Stemmer, å ikke bare det! Blokkene er av kobber, så de tåler det - akkurat som vannrør i 90 prosent av alle bolighus i Norge er. Håper ikke vannverket tilsetter frostveske i vannet :p

 

Og vi kan jo fortsette. Plastlokket på vannblokkene tåler i alle fall alle typer vann, men det kan jo faktisk skades av for mye fansy kjemikalier...

 

O-ringene som tetter er sannsyligvis av Nitrilgummi, som tåler både bensin, saltvann og steam.

 

Slangene er av plast, se over.

 

Radiatoren bruker å være av kobber og/eller messing. Se over.

Messing på sin side brukes forøvrig i 99,5 prosent av alle vannkraner i Norge, i tillegg til båter hvor det utsettes for saltvann mm.

 

Man kan konkludere med at hvis vannkjølingen består av disse tingene (som f-eks waterchill) så tar den ikke skade av vanlig springvann!

 

Det som derimot kan skje, også med destillert vann(!) er algevekst og oksidbelegg hvis man ikke tilsetter passende kjemikalier. Forøvrig kan det dukke opp et tynt kalkbelegg med springvann, men både dette og algevekst kan fjernes med f-eks radiatorrens. Uansett kan vi ikke si noen deler av vannkjølingen har tatt "skade" av springvann.

Lenke til kommentar
I akvarier tilsetter man noe guffe i vannet, vet ikke helt hva det er for.

 

Også kjent som fisker, planter etc. Mest for at det skal se pent ut :D

I tillegg kommer det avføring, alger, og en bakteriekultur som ikke ligner grisen. Pluss en skvett Aquasafe, plantenæring og litt salt..

 

Men batterivann er billig da, har du kjøpt utstyr til 2000 så kan du kjøpe vann til 20kr

 

Helt enig!

Lenke til kommentar

Jeg lurer på dette med blandeforhold i vannet.

Skal man ha frostvæske i vannet? i så fall hvor mange prosent?

Jeg har kjøpt antikorrosjonsbeskyttelse acfluid på microplex:

http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...C53101&toc=5490

Jeg har hørt 25% frostvæske er ok, men det er bare noe jeg har hørt..

Sånn jeg har fortstått det: 75% destillert og renset vann, 25% frostvæske og så anbefalt dose av acfluid?

Er det heldig å blande frostvæske med ac fluid?

Jeg har også hørt om noe man skal ha i vannet "water wetter". hvor kommer dette inn i bildet?

 

En del spørsmål der ja :-? takker for svar. :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...