Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bongkjølere er et uttrykk for en kjølemetode som bygger på samme prinsippene som kjøletårn brukt ved atomkraftverk. Det varme vannet kommer inn i toppen hvor det forstøves i dyser. Det forstøvede vannet møter en kald luftstrøm i tårnet (som går motsatt vei) og blir direkte kjølt av luften. I tillegg vil noe av vannet fordampe og bruke energi i denne prosessen, derfor vil det i en slik kjøler være mulig å få lavere vann temp enn luftemp. I bunnen av tårnet samles det avkjølte vannet i ett reservoar.

 

Hobby utgaven bygges gjerne av plastrør fra en rørlegger. I bunnen har man et T-stykke med litt sving på. I bunnen av dette stykket er reservoaret på t-en sitter ei vifte for skape luftrekk (det vil bli naturlig trekk anyway bare ikke så sterk). Så setter man et litt lenger rør oppå dette, i toppen ett dusjhode for forstøving. Dette blir gjerne seendes ut som en vannpipe, derav bongkjøler.

 

Ska se om jeg finner en link med bilder...

Lenke til kommentar

Slik skal jeg ha! Koster jo en slikk og ingenting å lage da... Og siden jeg bestilte (og har fått) 3x120mm enermax vifter som jeg skulle ha på en ford sierra varmeapparat så må jo det bare bli totalt konge... kan ikke sjønne annet. Håper bare ikke det blir problemer med kondens... Fikk også en liten ide om hvordan den kan festes til kabinettet... eneste problemet var at jeg egentlig hadde tengt til å ha pc'n min inni et skap :-/

Og en annen ting må være at hvis man skal på et lan så må det være litt kinky å få med seg uten å søle no...

Hva med alge-vekst?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...