Gå til innhold

Catalyst 3.8 fører til varmere kjernetemperatur på R9800PRO


radix

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det var noe merkelig etter jeg instalerte 3.8 ja (omega btw).

Tenkte jeg skulle prøve å klokke kortet litt for første gang, så jeg slang på radclocker og tweak utility som fulgte med.

 

Instalerte, startet på nytt og begynte å klokke.. men fant fort ut at bare ved å sette opp hastigheten med 10MHz på core fikk jeg masse artifacts over hele skjermen! I windows!

God damn tenkte jeg.. håper ikke jeg har fucka kortet mitt..

Kjører på default nå, alt fungerer greit.

 

Har zalman heatpipe isteden for vifte på mitt kort.

Lenke til kommentar

Jeg merket ikke noe mer ustabilitet (har klokket "snilt"), men jeg merket at kortet virket varmere enn før. Tenkte ikke over det før jeg leste trådene på rage3d/futuremark. Visste egentlig ikke at det gikk an å pumpe opp effekten uten å øke i ytelse. Det kan jo være som noen nevnte på Rage3D, at en eller annen form PS 2.0 blir kjørt konstant. Lurer på om Ati visste om dette. :shrug:

 

Edit:

Dersom noen er interesserte i å prøve Cat 3.5, kan de laste dem ned her:

 

Kontrollpanel: http://www2.ati.com/drivers/control-panel-...009437c-efg.exe

 

Driver: http://www2.ati.com/drivers/wxp-w2k-radeon...009437c-efg.exe

Lenke til kommentar
burde jeg avinstallere de siden jeg bruker 3.8 på en bærbar?

Burde er et sterkt ord. Så langt ser det ut som om det bare er 9800PRO og alle kort som er softmoddete til R9800PRO. Men dersom du ikke -trenger- 3.8, kan det kanskje være greit å bruke en tidligere driver. Iallefall frem til det blir brakt på det rene hva som gjør at temperaturen øker (offisiell uttalelse fra ATI el. liknende).. Jeg har R9800P, og velger som sagt å følge det andre har gjort, installere Catalyst 3.5..

Lenke til kommentar
hmm jeg bruker 3.8 og jeg kunne da vitterlig øke både core og mem i forhold til 3.7 (dog bare med 5MHz) og da høres det ikke ut som om temperaturen er økt eller?

Ok.. Jeg viderefører bare det jeg leser. Jeg skal prøve å følge med på trådene jeg leste dette (for egen interesse mest). Kan oppdatere tråden om det kommer noe mer nyttig informasjon..

Lenke til kommentar
Originally posted by Zardon(Driverheaven.net)

Rage3d is down and atm the only guys we can see commenting about this are two who have modded their non pros to pros...

 

these are the test results ATI have sent me, please bear in mind we cant check the posts on R3D atm to see whats going on regarding the users/ cards and the configurations involved.

 

Driver          Static Windows          3DMark01        CLK 

CAT 3.7         57.0C                   74.6C           338m/378e 

CAT 3.8         57.1C                   76.6C           338m/378e 

 

 

"Thanks for bringing this to our attention Zardon. We will certainly investigate this further but our initial results do NOT show any temperature differences on a 9800 Pro"

Disse resultatene ser ut til å gjelde softmod'et 9800 -> 9800PRO.

Lenke til kommentar

Ny informasjon (futuremark forumet):

 

just did a load of testing with cat 3.8 and omega 3.5's, 9500np modded to 9700np @ stock 270/270, standard digital probe from maplins, pretty accurate i think, probe touching core, shim removed, as3 applied, stock hsf

 

3.8 idle = 45.2deg, browsing = 45.9deg, benching 3dmark2001/se = 47.1 to 50.6deg

 

3.5 omegas idle 40.5, browsing = 40.6, benching as above = 41.4 to 44.4deg

 

also with the 3.8's i max out around 405 core, with the omegas i can go 415 but i dont really get a score increase, i suppose because the omegas are not really meant for benching.

 

Quite a big difference really, hope this helps

 

http://discuss.futuremark.com/forum/showfl...o=&fpart=5&vc=1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...