Gå til innhold

Time machine, ekstern haddisk og windows 7


Anbefalte innlegg

Hei.
Min datter har en MacBook Pro som begynner å synge på siste verset? Frem til hun får spart opp til ny Mac, vil hun bruke min bærbare PC. Spørsmålet mitt er om det hun har lagret med Time Machine på den eksterne disk kan overføres til Windows pc uten problemer

På forhånd takk for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du høyreklikker på den eksterne disken og velger "Get Info", så vil du kunne se filsystem. Hvis det står "Mac OS Extended", så er den ikke leselig i Windows. Hvis det står FAT eller MS-DOS (husker ikke helt hva det bør stå, men dette er det samme), så er det bare å plugge den rett i Windows.

 

Hvis det er Apple filsystem og du ikke har en ekstra disk kan du jo bare overføre det du skal spare på tilbake til MacBook, deretter formatere disken du har til FAT, så filene tilbake, og så til Windows.

Lenke til kommentar

Du kan gå inn i hver enkelt mappe og ta ut det du vil ha. Husk å ikke kopiere en hel mappe fra en bestemt dato!

 

Time Machine lagrer nemlig kun kopi når filen har endret seg, mao vil ikke alle filer følge med på alle backuper.

Endret av Bensinkanne
Lenke til kommentar

Du kan gå inn i hver enkelt mappe og ta ut det du vil ha. Husk å ikke kopiere en hel mappe fra en bestemt dato!

 

Time Machine lagrer nemlig kun kopi når filen har endret seg, mao vil ikke alle filer følge med på alle backuper.

 

Det ligger jo en "link" der, der hvor det er en fil som ikke har blitt forandret. Jeg trodde at hvis man kopierte denne "linken" over til en annen disk, så ville den faktiske filen kopieres.

Lenke til kommentar

Dessverre tror jeg det bare er en snarvei, og at selve snarveien blir kopiert over, ikke målfilen.

 

Men jeg har ikke prøvd selv, og har ikke brukt Time Machine siden OS X 10.5, så det kan jo hende det har skjedd litt siden da :)

 

Det er "hard link" de bruker, dvs. at det er en "snarvei" til det området på harddisken der dataene ligger. Det betyr at når du kopierer denne "harde linken" til en annen disk, så følger all data med. Det du snakker om er "soft link", men det er noe annet.

 

Jeg tror det alltid har vært sånn. Time Machine er ikke noe helt nytt med Apple, det er basert på rsync som vel kommer til alle UNIX-systemer etter hva jeg vet.

Lenke til kommentar

Hvis den eksterne disken har Apple sitt filsystem (noe den nok har), så vil ikke den kunne leses i WIndows.

 

En løsning kan være å skaffe en ekstern disk til, formatere denne til FAT, overføre det som er på den første til denne, og så videre til Windows.

 

Du får formatert til FAT i Disk Utility (i OS X).

 

Valgte den lette løsningen, og kanskje billigste. Takk for alle tips :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...