Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problem med trådløst nettverk


Anbefalte innlegg

Hei, jeg sliter litt med det trådløse nettverket.

I huset vårt er det 3 etasjer og jeg som sitter i 3. etasje har routeren rett ved siden av pcen min.

 

Jeg har et modem fra Get som ikke er trådløst også har jeg en airlink router som sender ut signalene.

 

Alle i huset har bra hastighet på det trådløse nettverket, til og med 2 etasjer under router, men jeg som som har routeren vår rett ved siden av pcen har ikke bra hastighet på trådløst

 

Vi betaler for Get superbredånd 100/5, men det er veldig tregt når jeg bruker trådløst Wifi.

 

akkurat nå bruker jeg kabel og da får jeg den hastigheten jeg er ute etter.

Lurer litt på om det er min pc det er noe galt med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å bytte trådløs kanal på ruteren. Hvis enheten du bruker støtter 5Ghz så er det best å bruke det. De fleste rutere kan også søke opp andre nettverk i nærheten og sjekke ut hvilke kanal disse sender på, da kan du velge den kanalen som flest/ingen sender på. Sjekk ut produsentens sider og se om de støtter dette. (Jeg kan gjøre dette ved å logge inn på ruteren via telnet og skrive wlctl scan etterfulgt av wlctl scanresults.

Lenke til kommentar

Prøv å bytte trådløs kanal på ruteren. Hvis enheten du bruker støtter 5Ghz så er det best å bruke det. De fleste rutere kan også søke opp andre nettverk i nærheten og sjekke ut hvilke kanal disse sender på, da kan du velge den kanalen som flest/ingen sender på. Sjekk ut produsentens sider og se om de støtter dette. (Jeg kan gjøre dette ved å logge inn på ruteren via telnet og skrive wlctl scan etterfulgt av wlctl scanresults.

har gjort det, men det hjalp ikke noe særlig

Lenke til kommentar

Hvis du sitter ved siden av ruteren, så er kanskje lurt å bruke kabel både pga hastighet, stabilitet og ping...

Hva slags hastighet har du i praksis?

Hva slags WiFi-kort i PC?

Hvilke hastigheter støttes (g/n) og hvilken hastighet rapporterer kortet?

 

Hvis du skal sjekke nabonettverk er det enklest å bruke WiFi Analyzer hvis du har Android eller inSSIDer (ver. 3.x er gratis) for PC.

 

Ruteren kan også være et problem. Jensen Airlink er vel ikke akkurat ruterene som har best rykte...

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Hvis du sitter ved siden av ruteren, så er kanskje lurt å bruke kabel både pga hastighet, stabilitet og ping...

Hva slags hastighet har du i praksis?

Hva slags WiFi-kort i PC?

Hvilke hastigheter støttes (g/n) og hvilken hastighet rapporterer kortet?

 

Hvis du skal sjekke nabonettverk er det enklest å bruke WiFi Analyzer hvis du har Android eller inSSIDer (ver. 3.x er gratis) for PC.

 

Ruteren kan også være et problem. Jensen Airlink er vel ikke akkurat ruterene som har best rykte...

jeg betaler jo for 100/5, men får ca 20-30 trådløst, men med kabel er det mye mer, oppi 90 og det er bra, jeg har 802.11n Wireless Lan Card

Lenke til kommentar

Hvis du betaler for 100/5 og får ca 90 med kabel, så er jo problemet ditt PC og/eller ruter når du får 20-30 trådløst. Den hastigheten kan kanskje bety at den er tilkoblet som g istedenfor n. Du kan sjekke om det finnes oppdatere drivere til PC-ens nettverkskort og evnt. prøve dem. Og da bør du sjekke produsenten av nettverkskortet, og ikke PC-produsenten. Ellers så tror jeg av erfaring at ruteren også kan være et problem. Hvor høy hastighet får andre over trådløst?

 

 

 

Til sammenligning så er dette min hastighet med samme abonnement og en god ruter med kabel. Trådløst er det tilnærmet samme, men litt mer i ping.

3440128121.png

Lenke til kommentar

Hvis du betaler for 100/5 og får ca 90 med kabel, så er jo problemet ditt PC og/eller ruter når du får 20-30 trådløst. Den hastigheten kan kanskje bety at den er tilkoblet som g istedenfor n. Du kan sjekke om det finnes oppdatere drivere til PC-ens nettverkskort og evnt. prøve dem. Og da bør du sjekke produsenten av nettverkskortet, og ikke PC-produsenten. Ellers så tror jeg av erfaring at ruteren også kan være et problem. Hvor høy hastighet får andre over trådløst?

 

 

 

Til sammenligning så er dette min hastighet med samme abonnement og en god ruter med kabel. Trådløst er det tilnærmet samme, men litt mer i ping.

3440128121.png

De andre i huset får bedre hastighet en meg, men ikke fullt det du får, gjerne 50-60 og en sjelden gang 70, så jeg skal nok ta en sjekk på kortet mitt og ruteren, den er tilkoblet B+G+N skal jeg da bare bruke N?

Endret av Jørgen16
Lenke til kommentar

Du kan prøve å sette ruteren til å kun bruke n og se hva som skjer. Hvis ruteren har innstilling for kanalbåndbredde så kan du også prøve å sette den på 40MHz for å kunne øke hastigheten.

Merk at hvis du/dere har eldre utstyr som kun er b/g så vil de miste nett hvis du kjører bare n.

på kanalbåndbredde står det bare auto 20/40 og en med bare 20, skal jeg bare ha den på auto 20/40?

Lenke til kommentar

Prøvd alt?? F.eks. ny ruter...?

Har du sjekket om det finnes ny firmware til ruter og evnt. oppdatert?

Har du prøvd å koble rett i PC uten ruter? Lønner seg å restarte modemet når du gjør det.

Hvis du får full fart uten ruter foreslår jeg å kjøpe ny og bedre ruter (tips: Asus).

Lenke til kommentar

Prøvd alt?? F.eks. ny ruter...?

Har du sjekket om det finnes ny firmware til ruter og evnt. oppdatert?

Har du prøvd å koble rett i PC uten ruter? Lønner seg å restarte modemet når du gjør det.

Hvis du får full fart uten ruter foreslår jeg å kjøpe ny og bedre ruter (tips: Asus).

må nok prøve en ruter, har prøvd å koble rett i pc uten ruter uten noe forbedring, hadde det vert noe annet en ruteren som var problemet så hadde det vært dumt å bruke masse penger på det, men etter alt jeg har prøvd ser jeg ingen annen løsning en å prøve ny ruter:)

Lenke til kommentar

må nok prøve en ruter, har prøvd å koble rett i pc uten ruter uten noe forbedring, hadde det vert noe annet en ruteren som var problemet så hadde det vært dumt å bruke masse penger på det, men etter alt jeg har prøvd ser jeg ingen annen løsning en å prøve ny ruter:)

Men hvis det er like dårlig og varierende hastighet uten ruter så er jo problemet ikke ruteren - og da er det ikke noe vits å bytte ryter. Da er problemet linja eller kanskje også PC-en. I post #5 sier du at du fikk ca 90 med kabel, men tidligere i dag (post #11) så fikk du mye lavere. Hvilken hastighet fikk du uten ruter? Samme som med ruter og kabel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...