Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

klage på karakter, høyskole.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er litt usikker på hvor jeg skulle poste dette, men prøver her. Jeg har ett fag der jeg føler det blir begått noen feil..

 

1. Hvor mange % må man ha for å bestå i ett fag? Jeg hadde et fag der sluttkarakteren ble regnet som et veiet gjennomsnitt av 2 hjemmeeksamener á 20% hver og slutteksamen på 60%.

På de 3 hjemmeeksamenene fikk jeg henholdsvis B og D. Eksamen (60%) strøk jeg på. Men siden jeg allerede hadde 40% som tilsammen utgjør mer enn ståkarakter. Burde jeg ikke da fått E i sluttkarakter?

 

Det står i emnebeskrivelsen at karakteren blir regnet ut helt uavhengig om man har oppnådd bestått eller ikke i de ulike delene.

 

2. Dersom en eksamen består av flere oppgaver, er det ikke da sånn at det skal opplyses om hvor mange % hver av oppgavene teller, dersom de ikke er like avgjørende for den endelige karakteren.

 

Dette gjelder forresten høyskole om det skulle være relevant. Håper noen tar seg tid til å svare meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

1: Ved NTNU er det i hvert fall slik at man må bestå alle obligatoriske delvurderinger som er karaktergivende. Dette inkluderer eksamen. Stryker man, kan man ta utsatt eksamen (kont), men venter man til neste år må man må man ta alt på nytt igjen.

 

2: Det vet jeg ikke, men jeg kjenner til at enkelte faglærere ved NTNU har nektet å opplyse om hvor mye hver oppgave teller fordi de ikke ønsker å være bundet av det.

Lenke til kommentar

1: Ved NTNU er det i hvert fall slik at man må bestå alle obligatoriske delvurderinger som er karaktergivende. Dette inkluderer eksamen. Stryker man, kan man ta utsatt eksamen (kont), men venter man til neste år må man må man ta alt på nytt igjen.

 

2: Det vet jeg ikke, men jeg kjenner til at enkelte faglærere ved NTNU har nektet å opplyse om hvor mye hver oppgave teller fordi de ikke ønsker å være bundet av det.

 

Ja, har fått med meg at det er sånn ved mange skoler, derfor sliter jeg med å få et godt svar på dette. Det står i emnebeskrivelsen for faget at karakteren regnes ut uavhengig av om man har bestått eller ikke på en eller flere av delene. :)

Lenke til kommentar

"Obligatorisk individuell oppgave (20 %). Obligatorisk gruppe-oppgave inkl. presentasjon (20 %). 4 t skriftlig slutteksamen (60 %). Karakteren beregnes som et veiet gjennomsnitt av delkarakterene, uavhengig av om det oppnås bestått eller ikke i den enkelte deleksamen. "

Lenke til kommentar

Eksamen vil uansett telle med i gjennomsnittet, så du vil kun ha 40% utenom eksamen dersom du har 100% på begge delvurderingene (eller nok til en A dersom de regner basert på karakterer). Med dine resultater, vil du være avhengig av et visst resultat på eksamen. La oss si at du har 50% på den ene oppgaven (D), 80 på den andre (B) og 0 på eksamen (F). Det blir 26% totalt.

 

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Eksamen vil uansett telle med i gjennomsnittet, så du vil kun ha 40% utenom eksamen dersom du har 100% på begge delvurderingene (eller nok til en A dersom de regner basert på karakterer). Med dine resultater, vil du være avhengig av et visst resultat på eksamen.

 

Ja, den teller med.. Men jeg tenkte at et veiet gjennomsnitt ville være; 4 * 0,2 + 2 * 0,2 + 0 * 0,6 = 1,2 = E

Om man går ut fra at A=5 og F=0

Mener å ha hørt at kravet for å bestå ligger på rundt 35-40% i de fleste fag. Virker som om det stemmer godt med andre skoler rundt om også..

 

Og ja, jeg presterte også på eksamenen :) Men endte nok ikke opp med nok poeng. Derfor jeg lurte på om man måtte oppgi hvor mye de forskjellige delene telte dersom det var ulik vekt. Dette vet jeg ikke om varierer fra skole til skole. :)

Lenke til kommentar

 

Eksamen vil uansett telle med i gjennomsnittet, så du vil kun ha 40% utenom eksamen dersom du har 100% på begge delvurderingene (eller nok til en A dersom de regner basert på karakterer). Med dine resultater, vil du være avhengig av et visst resultat på eksamen.

 

Ja, den teller med.. Men jeg tenkte at et veiet gjennomsnitt ville være; 4 * 0,2 + 2 * 0,2 + 0 * 0,6 = 1,2 = E

Om man går ut fra at A=5 og F=0

Mener å ha hørt at kravet for å bestå ligger på rundt 35-40% i de fleste fag. Virker som om det stemmer godt med andre skoler rundt om også..

 

Og ja, jeg presterte også på eksamenen :) Men endte nok ikke opp med nok poeng. Derfor jeg lurte på om man måtte oppgi hvor mye de forskjellige delene telte dersom det var ulik vekt. Dette vet jeg ikke om varierer fra skole til skole. :)

 

Det går ikke på hvilken karakter, men på poengene du fikk (eller prosenter). Gå å snakk med fagansvarlig og spørr hvor mange poeng/prosent du fikk på de to innleveringene.

 

Siden hver av hjemmeoppgavene teller 20 %, kan de da MAX gi 20 hver mot den endelige karakteren, mens eksamen kan gi 60 poenge mot den endelige karakteren.

 

De fleste høgskoler har stå-grensen på 40, men denne kan variere litt etter skjønn.

 

Men som sagt, hør med fagansvarlig hvor mange poeng/prosent du fikk på innleveringene, og selvfølgelig, er du uenig, så klager du på karakteren.

 

Her står det litt om klaging på karakter: http://kvalitet.himolde.no/KS_UNL120

 

Her et eksempel på skjema for klaging av karakter: http://kvalitet.himolde.no/dokumenter/KS_UNL437_1.pdf

 

Håper det løser seg, og kom gjerne med tilbakemelding om hvordan det utvikler seg! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...