Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Antenne til å gi bedre signal mellom to bygninger (20m)?


Anbefalte innlegg

Jeg har satt opp et trådløst aksesspunkt i garasjen og jeg skulle gjerne ha forsterket signalet slik at det blir bedre dekning i et hus som ligger 20m fra garasjen. Er det noen som har forslag til en antenne som kan forbedre signalet? Antennen må stå inne i garasjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En direksjonell antenne er alltid idèell løsning for lenge avstander. 20 meter er såpass lite at det er ikke helt sikkert at du MÅ ha det om forholdene ellers er gode, men det er absolutt den ideelle løsningen for best signal. For selv en liten og billig direksjonell antenne er 20 meter ingenting. med en gang signalet fokuseres så får det mye mye bedre rekkevidde. Ta deg en tur på ebay vil jeg annbefale. Der finner du stort utvalg og rimelige priser - for til 20 meter trenger du som sagt ikke noe spesiellt. Selv noen hjemmelagde "cantennas" fra entusiast amatører på ebay vil være mer en kraftig nok - og om du er spesiellt interessert og kan du til og med lage den en slik uten å være noen ingenør.

 

Du må selvfølgleig ta med i beregningen at med en gang du bruekr en direksjonell antenne så miter du signalet i alle andre retninger enn der antennen peker (duh!) - så du må regne med at alle rutere og aksesspunkter må ha 2 tilkoblingsmuligheter. Dvs. enten 2 antenner (slik at du kan ha èn direksjonell + en omni for å spre signalet lokalt) eller rett og lsett bruke en kablet tilkobling frem til en ruter som bare har èn antenne.

 

Det er mulig å få til et slikt prosjekt on-the-cheap absolutt, og for en slik relativt kort avstand så vil du ikke trenge å komprommisere på hastigheten/signalkvaliteten som resultat heller. 2 billige rutere med DD-WRT (eller tomato eller open-WRT) + to billige direksjonelle antenner - vi snakker ikke om mer enn noen få hundrelapper om du sourcer det godt fra ebay med gratis frakt. (custom firmware som DD-WRT er som regel ikke nødvendig for å få til noe slikt, men jeg ville valgt kompatible modeller om du først kjøper noe bare fordi det vil gi deg så mye fleksibilitet).

 

Dog, som sagt, 20 meter er ikke enormt mye - så om dirkte siktlinje mellom antennene er mulig så bør du gjerne se hvilket signal du får på det før du kjøper noe i det hele tatt. Tipper at det blir litt så-som-så hastighet ut av det dog.

 

-Stigma

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...