Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Pc krasjer under Gaming


Anbefalte innlegg

Heisann, har i det siste blitt plaget med Maskinen min, skjer alt fra 10 min i et game eller 1 time, varierer mye.

Det som skjer er at når jeg spiller f.eks BF4,Titanfall, Borderlands etc så kommer det helt tilfeldig fps drop, føles ut som det er 0.1 fps slik at det blir skikkelig hakking tror det er ca 20 sekunder slik og da begynner lyden lage merkelige lyder som f.eks vist du ikke har koblet i lyd kabelen fra en forsterker til annlegget og pluggen bare ligger der, sånn lyd kommer og skjermene blir svart og må kjøre en restart!

 

har prøvd 3 forsjellige skjermkort som besto av følgende: HD7770,Gtx 580 og HD7970 og prøvd diverse drivere samt kjørt skikkeli uinstall på driverene etter som jeg har prøvd.

Testet minne som består av 4stk Corsair Vengeance 16gb tilsammen men null feil.

har også prøvd en annen strømforsyning men problemet fortsetter. så prøver nå her om å få svar på hva som er feil

 

Div skjermkort: Gtx 580 direct cuii, hd 7770, hd 7970

cpu: AMD Fx-8150 eight core processor 3.62ghz

hovedkort: gigabyte ga-990fxa-ud3rev_12

windows 7

 

vedlagt ligger Minne tatt fra Aida64

post-293737-0-47553800-1401444389_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ikke noe erfaring med AMD cpu, er AMD slik at prosessoreffektap er det samme under idle som under load?. Men hadde det vært min Intel maskin så ville cpu effekttap vært mindre enn 10 watt under idle. Du har jo samme effekttap, og spenning, under idle som under load. Hva slags prosessorbruk viser oppgavebehandlinga?

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke noe erfaring med AMD cpu, er AMD slik at prosessoreffektap er det samme under idle som under load?. Men hadde det vært min Intel maskin så ville cpu effekttap vært mindre enn 10 watt under idle. Du har jo samme effekttap, og spenning, under idle som under load. Hva slags prosessorbruk viser oppgavebehandlinga?

 

Nei, AMD prosessorer har dynamisk effekt akkurat som Intel (dog de implementerer sine løsninger for dette på en litt annen måte og Intel kan vel generellt sies å være gjevnt over litt bedre på den fronten).

 

Enten så er det en bug i programvaren som brukes for å måle eller så er ikke CPUen faktisk idle. Jeg vet ikke om det er veldig relevant for problemet som oppstår her, men jeg ville også sjekket i taskmanager om CPUen faktisk idler som du sier.

 

trådstarter: er det noen slags overklokk på maskinen? Og problemet endret seg på ingen måte med andre skjermkort og PSU? Bra at du har utelukket de faktorene da i så fall så vi kan fokusere på andre muligheter. Det er ikke lett i spesifisere feilkilden her basert på slike symptomer, men det kan absolutt være en svakhet på hovedkort dersom du ikke har noen overklokk.

 

Det er kanskje en idè å stresstest med prime95 torture mode (mixed) som da vil stresse CPU og hovedkort/minnesystemet. Det kan evt. hjelpe oss med å fokusere ne hva problemet kan være. Problemet med hovedkortfeil (dersom det er det) er at det er det absolutt vanskeligste å feilsøke siden det er umulig å isolere uten å bytte med et ledig testkomponent (noe som vanligvis man ikke har liggende ledig).

 

Start med:

- Sjekk CPU utilization under idle

- Overklokker du?

- Hvordan reagerer maskinen på en prime95 mixed torture test? (idèen med dette er at vi kutter vekk grafikken helt som en feilfaktor)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

fikk sjekka ut med Cpu målinga på taskmanager og der vises det som normalt , 1-3 % i bruk under idle og raser opp når jeg gamer.

Overklokker aldri pga safety reasons så velger og holde meg unna.

kjørte Stresstest med hjelp av prime95 og lot den stå på over natten og her er resultatet!

post-293737-0-90221700-1401780305_thumb.jpg

Lenke til kommentar

hadde et 990fx hovedkort fra gigabyte, og i biosen var det en temp overheat protection instilling en eller annen plass. med en gang cpu gikk over en viss temperatur (50 grader?) i bare et sekund, så kuttet den all prosessorkraft. alt gikk i sirup, til jeg enten fikk satt pc i hvilemodus eller restartet. se om du kanskje finner denne innstillingen en eller annen plass.

 

edit:

fant den i manualen:

gå til bios, velg pc health status, så skrur du av Hardware thermal control.

står litt mer om funksjonen i manualen under pc health status

håper dette hjelper

Endret av agnard
Lenke til kommentar

 

fikk sjekka ut med Cpu målinga på taskmanager og der vises det som normalt , 1-3 % i bruk under idle og raser opp når jeg gamer.

Overklokker aldri pga safety reasons så velger og holde meg unna.

kjørte Stresstest med hjelp av prime95 og lot den stå på over natten og her er resultatet!

 

 

Det er veldig merkelig da... for i den prime95 testen så tester du hele kjernesystemet (hovedkort-ram-cpu). Når det er i orden OG skjermkortet er utelukket så lurer jeg fælt... hvordan er 12volt railen på den PSU en du bruker nå? Jeg vet at du sa du hadde testet med en annen PSU men den trenger ikke være direkte defekt - men en PSU med en litt halvsvak 12volt rail som blir overbelastet kun når CPU og GPU går på maks samtidig kunne være en muig forklaring.... det bir et litt skudd i blinde kanskje, men...

 

sikkert verdt å undersøke det agnard snakker om. jeg har ingen spesill kunskap om dette spesifikke hovedkortet, og ofte kan slike mystiske problemer være knyttet til vendor-spesifikke features osv. som gjør dem vanskelig å spore og feilsøke.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

som vanlig skjer dette, prøvde og kjøre Taskmanager i bakrunnen på den andre skjermen under spilling og merket at på Fysisk minne hvor der står ledig går den helt ned til 122 Ledig minne når problemet oppstår. har dette noe og si?

kjører med 16gb minne!

Lenke til kommentar

når frustrasjonen er i gang så kommer det vell noen utsagn, over til topic.

det var ikke det matnyttig forslag til mitt problem med pc'en!

 

les første post så får du svar på knitringen!

Endret av Deveroux
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...