Gå til innhold

Prøve om Norge etter 1945 - Trenger hjelp!


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg skal ha vippeprøve i samfunnsfag (mellom 5 og 6 for de som lurer) i morgen. Vi har fått noen spørsmål/vurderingskriterier og har dekket de fleste allerede. Likevel er det noen spørsmål jeg trenger hjelp med:

 

- Einar Gerhardsen og Arbeiderpartiets betydning for gjenreisingen av Norge

- Kunne gjøre rede for den politiske og økonomiske situasjonen i Norge på 1950 og 1960-tallet.

 

Det er vel verdt å nevne at jeg går i 10'ende.

 

Hadde satt veldig pris på om noen kunne hjelpe meg! Vil gjerne ha den seksern, og sliter litt med noen av spørsmålene her :) Jeg kan mange av hovedtrekkene, men synes det er vanskelig å skjønne hva de vil frem til... Setter pris på om jeg kan få lange (og gjerne gode) svar :p

Endret av MrPear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Et par sentrale poeng jeg umiddelbart kommer på for denne perioden i Norge er f.eks:

 

Den kalde krigen. - Særlig internt i Arbeiderpartiet var det også på denne tiden stor splittelse mellom folk som var pro-USA og andre som var pro-Russland. Kråkerøy-talen er ganske viktig, da det var der Gerhardsen virkelig viste hvor stor trussel han mente kommunismen var.

 

Einar Gerhardsen hadde, i likhet med flere av Arbeiderpartigutta vært i tysk fangenskap under krigen. Dette var jo ikke akkurat en ulempe for populariteten hans.

 

Arbeiderpartiet hadde, kanskje spesielt ved hjelp av Haakon Lie sin innsats, bygget opp et svært moderne partiapparat før krigen, som fort kom i gang igjen.

 

Norge, (og egentlig store deler av resten av verden) ble jo naturlig nok grepet av en slags gjenreisningsbølge etter krigen. Dette passet godt med arbeiderpartiets politikk der sosiale goder, likhet osv var sentralt.

 

Norge var et av landene i Europa som var minst ødelagt etter krigen.

 

 

Jeg vil egentlig anbefale deg å ta en tur på wikipedia og lese litt om Oscar Torp, Einar Gerhardsen, Martin Tranmæl, Trygve Bratteli og Haakon Lie. Du må jo ikke kunne alt på rams, for all del, men skaff deg en liten oversikt. Da får du med deg kanskje de fire viktigste sentrale skikkelsene i AP under denne perioden, samtidig som du får med deg litt generelt stoff om både arbeiderpartiet og den politiske og økonomiske situasjonen i Norge. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...